Search This Blog

Loading...

Wednesday, April 17, 2013

Semut hitam atas batu yang hitam dimalam yang gelap


Lama tak memblog dengan picasa sebab dah pindah opis dan pc tak install picasa.  Baru marin install.  Tapi pic pun tak banyak.  Malas nak ambik gambar sebab anak dah besar... bila dah besar, kecomelannya kurang skit... hahaha...  Tak macam si FARHAN tu... asik muka dia jer keluar... kan?  Dengki betul... bila tah diri ni nak beranak kecik lagi ? Hahahaha...

Semalam citer pasal beranak kecik... memang aku nak ada anak kecik lagi.... tapi tak dapat.  Malas nak usaha dah la... kecualiiiiiiiiiii... ehem... kita tinggalkan part ini.

Malam tadi anak anak berbaring disebelah aku untuk tidor.  Seperti biasa, Najmi di sebelah.  Aku peluk dan cium serta gigit gigit pipi dia.   Suka betul aku gigit pipi anak kecik.  Betul betul sedap... kalau dah besar tak sedap... sebab kurang gebu.  Rasanya sebab tu ada orang makan baby kot ? Sedap la gamaknya kan ?

Sambil baring tu aku sembang sembang la...
"Dik Mie sayang mama tak ?"
"Sayanggggggg"
"Sayang tu macam mana?"
Sayang tu... cium... kat pipi... kat hidung..."
"Lagi ?"
"Hmmmm...."
"Kalau adik Mie sayang mama, adik Mie kena dengar cakap mama, tak degil"
"Degil tu apa?"
"Degil tu contohnya, kalau mama suruh angkat kain... adik mie angkat... tak cakap tak mau lah!"
"Ooooo..."
"Lagi satu, kena pegi sekolah rajin rajin... jangan malas pegi sekolah"
"Adik Mie rajin pegi sekolah !"
"Itu mama sayang laaaaa..."

Aku sembang begitu dengan Najmi, sedangkan si Amalia berada dibelakang kami.  Sengaja aku cakap begitu supaya dia dengar.  Dia senyap saja tak menyahut.

Lama kemudian aku lihat muka Amalia.  Tanpa reaksi.  Tapi aku seperti tahu apa isi hatinya.  Tentu dia rasa macam aku tak berapa sayang dia, kan ?

Jadi aku bagi satu tangan untuk dia peluk... dan satu tangan lagi untuk si Najmi peluk.  Dan aku tidor sambil tangan atas badan dua dua anak aku... sampai mereka tertido dan aku bangun semula untuk menanti suami yang balik lewat... hmmmm....


Citer pasal picture kat atas tu, 

Si Najmi yang nakal tu memang satu kaler dengan abah dia.  Mereka berdua tu asik tuduh menuduh kaler mereka lebih itam... hahaha... Untuk jadi bukti, Najmi mengambil gambar/video abah dia... yang berbaring di kerusi gelap... depan TV dalam cahaya samar... guna Note 10 yang tak ada flash apa kebenda tu...  lepas tu dia akan gelak mengikik ngikik dengan adik beradik dia... mengatakan.... GELAP TAK NAMPAK APA PUN !  Hahahaha...

Nakal betul budak tu !

Sib baik abah dia tak kecik hati...

p/s : Kiranya macam semut hitam atas batu yang hitam dimalam yang gelap... ekekeke... 

dan

Abah dia selalu balik kerja buat buat tercari si Najmi biarpun depan mata... kekononnya anak dia tu terlalu gelap sampai tak nampak ! Melampau betul mereka nih. 
Posted by Picasa

4 comments:

  1. ADOI..perumpamaan itu kelakar sgt
    sian Najmi ;)
    takpelah nak oi..yg penting hati
    kulit tolak tepi
    mama sayang abah wpun tinted sikit.kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinted lebih menarik... woha ! <--- pinjam gelak HAMKA

      Delete
  2. amboi.. amboi najmi. dah pandai mengusik abah dia. hehehhe sooo sweet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak tu dengan abah dia memang perangai lebih kurang. Dia saja yang boleh masuk gurau dengan abah dia... e.g kentut depan muka... hahahaha... Orang lain memang nak ngamuk dah !

      Delete