Search This Blog

Thursday, June 28, 2012

Bila tak pandai membela diri... 1

 
Lihat gambar atas dulu.... cantik dak ? Lens baruuuuuu oooooo....  Pandai kan aku ambil gambar depan blur belakang pun blur... objek (budak tiga orang tu) yang terang....

Okeh, bukan nak cerita hal gambar atas tu, nak cerita hal peribadi aku sehari dua nih.  Aku rasa sangat sangat stress sampai nangis nangis aku semalam kat opis.

Tak apa la... aku citer senario dari awal la... malas nak citer gaya novel la...  tapi panjangnya macam novel... giler...

Aku ada rumah sewa.  Pasangan pertama kami sewakan rumah, isteri bekerja, suami tak bekerja... tapi suami sangatttttttt rajin.  Rajin giler.  Kiranya surarumah la... (lawan surirumah !).  Rumah berkilat la... hari hari dia mop... depan belakang...  Penyewa ni tak ada masalah langsung.  Bayar melalui akaun.  Tak pernah aku query apa apa kat dia.  Cuma selalu aku cakap ngan dia, aku rindu nak masuk rumah tu... tapi aku tak pernah nak masuk... sebab aku tak mau kacau privasi dia suami isteri.  Bila mereka nak pindah ke Johor, dia keluar la dari rumah sewa tu.  Mereka ni muka macam cina, putih melepak... dua dua sweet sangat.

Penyewa ke dua...  semasa call, bila aku tanya bujang ke kawin, dia kata dia dah kawin.  Kami fikir ok la... sebab kalau boleh, kami nak elakkan orang bujang.  Lepas tu rupanya dia hanya call on behalf kampeni dia. Rumah tu dijadikan persinggahan bos bos yang selalu ulang alik.  Yang duduk sebenar adalah bujang.

Masa nak bagi kat dia, aku fikir, abis la rosak rumah.  Tapi, bila dia keluar, kami lihat... ok la... Rumah tak rosak, cuma sedikit kotor la bilik air... hmmm... biasalah... budak bujang lelaki.  Dia ni jenis setiap bulan jumpa aku kat opis bayar sambil ambil resit.  Masa jumpa tu aku akan tanya dia masalah rumah atau masalah jiran ker apa apa la... Since dia kata tiada masalah, aku kata ok la.  Sekali jer aku melawat rumah sewa tu... aku takut kotor sangat... tapi dah tengok ok... aku biar jer la... (Ada dalam perjanjian !)

Lepas budak tu keluar, aku fikir aku nak buat homestay jer.  Tapi... belum sempat aku nak isi barang sana sini, orang sana sini dah call nak masuk. Entah mana mereka dapat berita tak tau la. Tapi kami bagi alasan sana sini la tak mau sewakan lagi. Jiran aku si Mah tu pun ada bagi no telefon kat orang.  So, aku cakap la kat Mah,  kami, kami ingin beri sewa kepada Staff UUM sahaja... lecturer misalnya...  Kalau orang luar tu, susah skit la...

Lepas tu, tetiba memalam ada orang datang nak minta jugak jugak sewa rumah kami.  Siap la jiran kami yang lama tu kakak dia... dan ayah dia tu satu tempat kerja dengan hubby.  Hmmmm... kami pun kesian, buat keputusan lepas la kat dia. Si isteri lecturer tapi bukan UUM dan suami tak kerja... atau kerja sendiri. Isteri ni kira golongan tudung tak tanggal... dan sedikit labuh la...

Bila dia kata nak pindah segera, jadi kami yang tak ada masa nak cuci rumah, minta mereka la uruskan rumah dan kami serahkan kunci siap siap kat dia.  Dan urusan tandatangan dan bayaran deposit kami biarkan dulu.  Atas dasar percaya, kami terus beri kunci. Masa ni mereka cakap sangatttttttt baik... bergelak ketawa bagai.  Mereka suami isteri yang sangat baru... belum pun bersanding.


Tak apa la... kami beri kunci pada bulan 4... kiranya sewa akan bermula pada bulan 4.


So, bila mereka dah dapat kunci, berhari hari kami tunggu mereka datang rumah, tapi tak datang datang juga untuk tanda tangan surat perjanjian dan bayaran deposit.  Aku pun msg la nak tanya kepastian samada mereka nak duduk atau tidak, jika tidak, aku nak buka iklan pada orang lain.

Dari awal lagi nampak dah mereka ini pelek skit.  Tapi, tak apa... atas dasar anak kawan dan adik jiran, kami biarkan dulu.

Pertengah bulan baru mereka datang tandatangan dan bayar deposit.  Mereka beri alasan suami dia sakit jatuh motor la itu ini la....  Aku dah cakap awal, mereka tak perlu datang, kami boleh jumpa mereka kat rumah tu atau just bank in duit dulu.   Semasa mereka sampai, hari dah lewat, dalam pukul 11 malam kot.... entah la.  Bila mereka sampai, si suami terus gaya gaya nak masuk... Dah la kami tak dengar salam ker apa ker.  Aku plak dok seksi pakai baju tidor... adoiiii la.  So, aku pun cakap la kenapa mereka tak picit loceng ? Kalau picit loceng senang skit, kami dengar la (rumah kami ni dah la pintu tutup rapat tak ada ruang udara... anak plak buat bising... mana la nak dengar sora luar !). Waktu dia datang pun kami cakap mesra mesra... biarpun dia nak minta kurangkan sewa dan kami tak beri.  Kami cakap, kami tak boleh kurangkan sewa, tapi kami boleh tolong dengan bayar dia upah mengajar tuition anak kami.  (Yang kemudiannya bila kami nak hantar dia kata tak boleh sebab dia sibuk dengan exam !)

Mereka duduk la sampai la bulan 6...

Tetiba, pertengah bulan 6 ini, si isteri msg cakap nak datang rumah aku sebab mereka nak keluar malam tu.  Aku yang tak faham mesej tu, call la dia.  Si isteri ni plak pelek skit, susah betul aku nak call... banyak kali call baru angkat.  Kekadang mesej pun dia tak jawab... hmmmm....

Lepas tu, dia cakap la... dia terkejut dapat bil air sampai RM90 ringgit.  Dia pun cakap dia nak keluar malam tu jugak, dia nak aku bayar balik sewa separuh bulan sebab dia nak keluar malam tu... yer la, kiranya mereka duduk setengah bulan.

Aku kata, kalau ikut perjanjian, mereka kena maklumkan 2 bulan sebelum keluar.  Lepas tu dia menyalahkan, katanya rumah aku ni leaking... bocor, air mengalir kat dinding...   Aku tanya, kenapa tak lapor supaya aku boleh ambil tindakan ? Dia pun mengamuk ngamuk la... kata salah aku rumah tu tak ok, jadi dia layak dapat balik duit sewa.  Aku pun tak apa la... suruh dia datang rumah bincang dengan kami.

Dah aku pun malam tu tunggu la macam tunggul kat umah.  Lepas tu mereka tak datang, berkali kali la aku call... lepas tu dia pun cakap la... suami dia ada hal lain, kena pegi umah aku lepas hubby dia bali.  Hampeh betul la budak nih.  Kot ada hal lain, cakap la awal awal... idak la orang tertunggu tunggu.  So, aku suruh mereka datang esok la...

Esoknya, aku tunggu lagi... mereka pun tak inform apa apa.... Hampeh lagi kata aku dalam hati selepas aku call dia berkali kali, dia cuma cakap mereka tak jadi keluar... mereka nak keluar hujung bulan pulak.  Adoiiiiii la...  So, aku yang kebetulan rumah sendiri pun kena bil air hampir 200 tu call la plumber... plumber plak cuti seminggu baru bley datang.  Tak apa la... lepas plumber datang, perbaikla paip air kami yang bocor kat dalam tanah tu dan aku suruh juga dia perbaik rumah sewa kami.  Setelah semua urusan selesai, pasal bocor tu (kami yang bayar kat tukang paip), aku pun call la penyewa, tanya macam mana, dah ok atau tidak.  Dia pun jawab la dah ok.

So, aku pun terfikir la kot dia nak teruskan sewa lagi. Manalah tau, sebab kalau dah ok paip air tu, ok la... pasal bil air tu, tolak jer la dalam sewa rumah... kalau susah susah.

Bila aku tanya sekali lagi, dia kata dia confirm nak keluar... so, aku cakap kat dia, kalau confirm aku nak buka iklan.  Bila aku iklan, kalau ada orang nak sewa, aku akan beri pada mereka.  Bila kata nak keluar, aku pun iklan laaaa.... kat depan pagar rumah tu dan juga kat Mudah.my.

So, bila ada orang call, nak masuk 1 Julai ni, aku pun call la dia.  Seperti biasa, banyak kali aku call dia susah nak angkat.  Lepas dapat bercakap, aku pun kata kat dia, kalau dia sibuk, bagi la no telefon suami dia...  Lepas beberapa lama aku tunggu dia tak pula mesej no atau call aku balik.  Aku pun msg sekali lagi.  Pun tak respon.  Lepas tu masuk msg dia cakap, suami dia suruh dia berurusan dengan aku.

Aku pun tak apa ... Aku call la dia, bincang. Sebenarnya, aku nak tanya dia kot dia nak letgo apa apa... bukan apa, penyewa baru ini bujang.  Aku nak kena prepare semua barang dalam tu... macam TV, katil dengan tilam dan lain lain la.

Aku tanya dia... kalau kalau dia ada pasang ariel TV... dia kata dia pasang astro.  Oooo... tak apa la.  Aku kata, aku ingat kalau ariel TV, aku nak... kalau Astro tak mau la.  Belum sempat aku nak cakap panjang panjang... tetiba dia marah marah aku.... cakap aku ni apa ???? Bla bla bla... lepas tu terus letak telefon.

Adoiiii la... aku terpinga pinga tak faham !  Kenapa dia marah marah aku ?

Hmmm... so, ada la siries sms aku tanyakan apa masalah dia ? Kenapa dia marah aku ? Kalau dia ada masalah suami isteri jangan la libatkan aku.  Gitu la aku tanya dia.

Lepas tu dia pun balas la sms dengan panjang lebar....

"Saya anggap kat kak .... ni dah macam kak saya. Tapi bila kak buat kami macam ni saya dah hilang rasa hormat dah.  Kalau nak ckp dgn org nada bagi kena sikit. kak kira ngaji tinggila patutnya lagi tau how to talk to people when u get them into ur prblms. Give respectla sikit. Ni bukan saya yg ckp ramai ckp kak sombong sgt ckp tinggi!  Saya diam je buat tak tau tapi bile kak .... ckp kami ni sekupg dua kupang saya tak tahan dah! Memg masa kami nak umah tu kami beria sebb kami tak tau umah ni bermasalah tapi bila kami habaq kata air tu leaking kak ... buat tak tau mana kami tak sakit hati! Sekurg2nye kak ... dtg jenguk jika kak ni seorg yg sgt bertanggungjwb! Ni lintas umah pun tak pernah! Nak tanye khabar umah pun tak pernah! Tu ke tuan rumah yg btanggungjwb?? Org duk bgtau kak ni sombong tapi kami dok backing lagi kata kak ni bukan mcm tula dia baik tapi bila kak .... buat kami mcm ni hancur hati kami!"

Sebelum msg ni, dia msg kat aku "Petang ni habis kerje saye pergi umah akak! Tak payah call dah!"


Sambung la yer... panjang sangat !

4 comments:

  1. Hek eleh, lemas saya orang macam ni. Sebab tu saya pikir, kalau saya beli rumah lain, rumah sekarang ni saya nak jual. Tanak kasi sewa, buat sakit kepala jek. Sabar kak ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la arena. Lemas betul... pening paler. Kalau ikut hati marin nak halau jer mereka terus malam tu. Tapi, bagi juga peluang mereka sampai ujung bulan nih.

      Macam lepaskan anjing tersepit jer !

      Dah lepaskan, mereka gigit kita. Menyesal bagi kat orang kita kenal... susah nak maki hamun... hahaha...

      Delete
  2. emm..mmg betul2 pelik
    mgkin ada masalah 'dalaman' agaknya

    ada umah sewa pun pening jugak ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la irfa, sebelum ini dok dengar jer karenah penyewa, now baru merasa... padan muka... hehehe...

      Delete