Search This Blog

Thursday, June 28, 2012

Bila tak pandai bela diri... 2

"Saya anggap kat kak .... ni dah macam kak saya. Tapi bila kak buat kami macam ni saya dah hilang rasa hormat dah.  Kalau nak ckp dgn org nada bagi kena sikit. kak kira ngaji tinggila patutnya lagi tau how to talk to people when u get them into ur prblms. Give respectla sikit. Ni bukan saya yg ckp ramai ckp kak sombong sgt ckp tinggi!  Saya diam je buat tak tau tapi bile kak .... ckp kami ni sekupg dua kupang saya tak tahan dah! Memg masa kami nak umah tu kami beria sebb kami tak tau umah ni bermasalah tapi bila kami habaq kata air tu leaking kak ... buat tak tau mana kami tak sakit hati! Sekurg2nye kak ... dtg jenguk jika kak ni seorg yg sgt bertanggungjwb! Ni lintas umah pun tak pernah! Nak tanye khabar umah pun tak pernah! Tu ke tuan rumah yg btanggungjwb?? Org duk bgtau kak ni sombong tapi kami dok backing lagi kata kak ni bukan mcm tula dia baik tapi bila kak .... buat kami mcm ni hancur hati kami!"


Aku sebenarnya tak faham apa yang dia nak marah sangat.  Aku call la jiran aku yang nama Mah tu.  Aku tanyakan apa masalah mereka suami isteri ? Kenapa dia kurang ajar jer cakap dengan aku marah marah ?Mah pun cakap la... tak tau apa.  Dia pun cakap la pernah dengar si isteri tu cakap aku ni kurang ajar, masa diorang pegi rumah aku tu, aku suruh mereka pegi picit loceng semula !!!

Adoiiiiiiiii laaaaaa....  See ... tengok fitnah orang !

Aku pun marah marah la... aku ceritakan hal sebenar yang menyebabkan kenapa aku suruh mereka picit loceng tu... (kes suami dia pegi terjah rumah dengan aku seksi meksi tak bersedia !).  Sebenarnya mereka tak boleh beri alasan mereka dah beri salam tapi kami tak dengar !  Sepatutnya mereka call dulu kata mereka nak datang.  Atau mereka call jer la hp kami kalau kata mereka tak tau ada loceng kat depan pagar tu.  Hmmm... Aku cakap kat Mah, orang Cina pun tau hormatkan orang.  Siap call dulu bila nak datang atau masa datang tu, isteri jer masuk, suami dok kat luar dulu. Mana boleh masuk gitu saja rumah orang.  Aku cakap, aku tak ada masalah... tak marah pun masa suami dia termasuk tu pun... sebab aku cakap, suami Mah pun pernah jugak masuk cari anak jengok gitu jer... masa tu aku plak pakai baju tanpa lengan bla bla bla... tapi aku tak ada la marah sangat sangat suruh picit loceng semula ker apa.

Aku pun dalam keadaan nak marah tu, cakap dengan Mah, elok elok aku nak bagi deposit kat mereka, aku tak bagi jugak karang !  Gitu ler lebih kurang perbualan aku dengan Mah !

Hubby aku ada kat sebelah masa aku dok marah marah sambil bercakap dengan Mah.  Lepas tu hubby aku gelak gelakkan aku... yer la dia tak berurusan, boleh la dia gelak !  Lepas seketika, aku rasa aku tak patut percayakan kata kata Mah... mungkin budak tu tak kata kat aku gitu.  Kami tetap think positif.  Biarlah apa orang nak kata... hubby pun ada waktu tu... aku bukan cakap kasar kurang ajar suruh dia pegi picit loceng semula.

Hubby aku pun cakap la... suruh aku cakap baik baik dengan orang.  Bla bla bla.  Aku pun bengang la...

Aku heran, apa sebenarnya berlaku nih ? Apa salah aku ????

Nampaknya hubby pun sama naik dengan mereka, bagai menuduh memang perangai aku yang buruk.

Aku sangat sedih !!!

Semalam malam aku tak tidor.  Makan aku jadi lintang pukang.  Malam tu aku sakit perut... gastrik plak.

Bila aku pergi kerja, aku msg hubby cakap aku nak balik kuala ketil... nak tidor dengan mak.  Aku rasa saat itu, mak aku adalah orang yang terbaik yang memahami aku.  Keluarga aku yang palingggggg baik yang memahami aku.

Kalau suami aku, yang hidup dengan aku selama 15 tahun lebih tidak memahami aku dan berpandangan sama seperti orang luar, jadi... mungkin mereka betul.  Mungkin perangai aku memang teruk !!!

Aku minta hubby uruskan hal rumah sewa, aku tak mau terlibat lagi... aku tak mau berkawan dengan jiran... aku tak mau berkawan dengan kawan hubby lagi.

Bila hubby call, dia cakap seperti biasa tak ada masalah.  Seperti tidak tahu betapa aku sedang tensen tahap rasa nak menyorok kat bawah tempurung ! Rasa nak bercakap dengan PC sahaja.  Dia beri arahan pada aku suruh call penyewa baru tu, minta jumpa dulu.  Aku pun bengang la.  Aku cakap la... aku tak reti bercakap dengan orang... aku dah malas dah... aku nak dok bawah tempurung tak mau berkawan dengan orang... nak bercakap dengan komputer... bla bla bla... aku pun cakap... hubby aku pun tak backing aku... hubby aku pun tak jadi pelindung aku... bla bla bla... tak ingat dah apa aku merepek kat dia.

Lepas tu hubby aku marah marah aku... siap la warning warning aku.  Aku pun tamatkan talian... ada 4 kali miss call dari dia... aku off terus hp.  Amik kauuuuuuuuu....

Bila sampai opis, aku yang dah pegi klinik amik ubat sakit perut tadi, pegi la cari biskut sebab nak makan biskut sebelum makan ubat.  Aku minta la petua pada second bos aku tu, macam mana dia harungi hidup dengan mengabaikan pandangan orang pada dia ???  Aku pun mengadu la kat dia... itu ini...

Tetiba ada staff panggil, kata hubby aku nak jumpa aku kat luar opis... adoiiii....

Bersambung lagi... nak pegi makan... sakit perut aku lagi karang !




2 comments:

  1. emm .. kdg2 yg menyampai tu pun kena tgk jugak
    face to face la senang,hehe
    tp kalau kena kat saya pun rasanya meletup macam akak jugak la

    ReplyDelete
  2. Hmmm... nanti sambungan entry ke 4 kita citer bab face to face... hehehe... see, how "face to face la senang" seperti yang irfa cakap tu... samada senang atau susah !

    ReplyDelete