Search This Blog

Loading...

Tuesday, May 5, 2015

Sesi bertukang pula...

Aku tak tahu berapa ramai orang perempuan yang macam aku nih.  Orang lain, minta minta manja manja, somi pun buat la...

Aku... teringin... buat sendiri !  Hahahaha...

Ini darah daging Meriam Yusof...  Sapa ??? Itu mak aku ler... hahaha...  mak masa muda suka buat macam macam.  Mak buat reban ayam.  Mak mencangkul belakang rumah... tanam kacang... tanam timun... tanam petola... dan macam macam lagi.

Masa dulu mak tanam pokok yang memanjat tu, kami cari ranting pokok mati utk jadikan para pokok memanjat.   Buahnya banyak... utk dijual... jadi belanja kami adik beradik anak beranak tambahan dari duit kerja ladang.

Saat isteri yang lain dok rumah sediakan makanan untuk suami dan anak anak, mak juga ikut arwah ayah ke ladang... mak yang bertungkus lumus cari rezeki juga...

Kekadang mak cari pucuk paku dalam hutan utk jadikan sayur.  Kami juga kekadang melilau mencari cili api dalam ladang untuk dibuat cili jeruk.  Mak buat cili jeruk tahan lama dan sedap.  Tapi di akhir akhir masa muda mak, aku tak dapat makan jeruk cili mak buat sebab masalah perut aku yang akan sakit kalau makan cili jeruk.

Tapi, sekarang ni aku suka makan... buat sendiri la nampaknya sebab aku sendiri dah pun seusia mak masa mak muda dulu.  Now, mak makin tua... dan aku juga tak muda dah...


Kalau mak muda, tentu mak suka dapat peralatan macam ni.  Aku dapat bayangkan perasaan mak, sebab mak mesti macam aku... dulu kami kena gergaji tangan satu satu utk buat satu satu benda.  Seksa kan ?   

Ini benchwork aku... apasal tah panggil benchwork.   Senang nak letak circular saw tu.   Beg biru tu adalah beg tempat isi barang barang tukang... yang diambil dari stor... senang jer kan ?  Beg biru sekolah anak yang tak mau pakai dah.




Cuti 4 hari aku siapkan reban kucing...

Reban ni asalnya dah ada... aku kena gantikan semula mana mana papan yang dah lekang sahaja.  Pintu tu belum siap lagi.  Kena cari engsel... atau cari kayu yang lebih cantik skit... huhuhu...

Semua kucing dok dalam ni... jangan main main... lantai tile tu... hahahaha... rumah kucing korang ado pakai lantai tile ???   Cuma pintu jer belum cantik... sabor sabor... kita buat pelan pelan.  Janji kucing dah dok luar... selamat skit rumah aku dari bauan yang menyakitkan paler aku...



Masa cuti aku juga buat benda ni.  Apatah namanya ??? Rak capsicum aku nih... comey dak ?  Aku ingat nak cat nanti... tapi biar dulu la... ujan ujan gini tak leh cat... 

Benda ni akan dibuat satu lagi... kiranya sepasang la... kiri dan kanan.  Senang aku nak tarik tali untuk buat para para pokok macam macam diantara rak tu...


Eh... macam macam kan ?  Model dok situ... hahaha...

Yer... aku suka macam macam... masak dan lipat kain jer aku tak suka... 

HAHAHAHA...

Oh ya... capsicum dah berbuah dah tauuuu... kecik lagi...


6 comments:

  1. hebat izn.. mmg salute.. hehhe zar pun suka bertukag dan berkebun cuma sekarang malas giler tak tahu lah kenapa.. baru ni betulkan rak kabinet dapur.. pakai gergaji halus.. serik mak!

    berkebun plak azam nak tanam serai dengan kunyit tak kesampaian lagi.. slow slow lah.. janji ada azam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serai, kunyit, cekur, kaduk, limau purut, limau kasturi errrr.. macam macam lagi ada kat belakang rumah tu. Dah minta ruang skit kat hubby untuk proses menanam, tapi dia pi tanam juga pokok nangka madu... sudahnya pokok makin membesar, ruang utk bercucuk tanam makin kecik... dan cahaya matahari kurang ... so... guna jer la apa yang ada... susah sangat nak berkira kira... Biasanya orang aktif macam Zar akan minat macam ni la... cuma masa tak ada. Bila sampai masa nanti, kita buat la... kan ?

      Delete
    2. Lagi satu... selalunya kalau ada benda rosak kat rumah tu... errrr... isteri ni la yang buat. Hohoho... bertuah laki kan ?

      Delete
    3. Eh... bukan buat rosak... perbaik dari rosak tu ler... Beli la power tools... nanti semangat la nak bertukang... :)

      Delete
  2. bestnya.. siap ada benchwork.. saya teringin jugak..tapi masa tu kurang mengizinkan.. barang utk bertukang ada dah sikit2 tu.. hehehe.. bercucuk tanam pun baru mula.. nanti boleh contohi awak buat para para utk pokok pokok pulak.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer la... masuk FB macam macam ada... banyak yang rajin... rajin minta kat somi... dan somi yang buatkan... best betul... hahaha...

      Delete