Search This Blog

Loading...

Sunday, May 24, 2015

Kesum : 23052015

Nak buat log skit perkembangan kesum kali ini.

Ini kali entah berapa puluh kali dah try menyemai kesum.  Tak give up ?  Hahahaha... bukan hal besar... cucuk dan tunggu jer dia subur.... tak subur ... cabut !


Ini cara terbaru aku cuba menyemai nih.  Utk mengelakkan air bertakung banyak macam kat bawah tu, tebuk lubang kat tepi... tanah letak sampai paras atas skit dari lubang.  Jadi, tanah sentiasa perlu basah.

Sebelum ni buat gini... hidup juga... tapi tak berapa nak subur lagi.  Sebab skit sangat kot pokok yang aku letak... panjang plak tu... hehehe...

Yang atas tu cucuk pendek pendek sebab tanah nampak... senang kan ?

Ikut suka mana yang sesuai.  Yang kat bawah tu ada potensi utk menternak anak nyamuk... hahahaha...




2 comments:

  1. saya pun cucuk kat paras tanah supaya air tak bertakung sangat.. so far alhamdulillah sihat walafiat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok la tu kalau sihat. Mana mana cara pun ok jer. Kekadang dia sihat kejap lepas tu jadi kuning... lepas tu kecut... hmmmm... try test error la... ada dalam FB tu, puan Kama tu pandai sangat menanam... rasanya dia pun ada baja AB kot... nak cari baja tu la tak jumpa jumpa lagi... dia tanam sampai tahap cantik dan daun pun selebar tapak tangan kot... hehehe... kecik skit kot... ezzejerit plak...

      Delete