Search This Blog

Loading...

Sunday, May 24, 2015

DIY - Baja


Ada macam macam cara nak buat baja.
Ada orang bakar daun daun... jadi baja.  Ada orang biarkan rumput mereput pun jadi baja... jika tak ada tanah utk membakar atau rumput utk diperam sampai reput... boleh cuba cara ini.


Cara membuat MOL (Mikro Organisma Lokal)



Ambil benda ni... ini bekas terpakai nih.  Dah tak berapa nak praktikal pakai sebab tak lawa dah... lagi pun dah ada yang baru... hahahaha...

Kalau tak ada benda ni, boleh pakai apa saja botol yang boleh tutup, tetapi mesti besar mulut dia... senang nak masukkan barang buangan dapur tu.

Aku pakai benda kat atas tu sebab senang nak kutip hasil nanti... pakai jer paip air tu...




Kalau rajin, boleh buat baja mengikut jenis dia...

1. Sekilo hirisan bawang atau Ikan (sisa eg kepala / perut )  atau  Buahan atau Sayuran.  Semua tu kita ambil sisa saja pun boleh.
2. Sekilo gula merah.

Masukkan dalam bekas dan peram sampai 3 bulan di tempat gelap... tutup tu kena bukak skit atau kena tutup dengan kain dan ikat dengan getah kot... kalau tak, nanti meletup... kalau rasa macam nak guna, guna la skit skit campur dengan air dan sembur dalam seminggu atau dua minggu sekali sebagai baja.


Tapi, sebab aku malas nak fikir.... segala benda tu aku masukkan dalam bekas tu, kalau ada sisa dapur.  Campur semuanya dan buat lapisan sisa, gula merah, sisa, gula merah, sampai penuh... lepas tu simpan.  Nanti ambil air dia, lepas tu tambah lagi... dan lagi dan lagi... geli skit sebab ada ulat... abai jer la.  Aku tak gaul la... geli... tapi ada orang yang tak geli dia gaul... eeeeeeee....  

Aku letak la skit skit kat tanaman aku kalau aku malas nak sembur... hehehe... tak tau la jadi atau tidak... kita tunggu lepas ni yer...  


Rujuk : 


2 comments:

  1. tak silap saya, mol lain sikit dari kaedah bokashi.. tapi taram je.. hahaha..

    kompos saya gaul je.. penuh ulat lalat BSF.. syok tengok ulat gemok2 tu.. walau pun geli.. mol saya buat mol pisang ngan nasi basi je skang.. ingat kalau ada bekas elok nak jugak try buat bokashi ni.. tak habis ngaji lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. MOL dan BOKASHI memang benda lain... kaedah buatannya lain. Bokashi ni benda reput jadi baja kot... MOL ni macam baja air kot... gitu la apa yang akak paham... Utk mereputkan benda jadi bokashi tu, dia ada benda benda yang kena tambah... isk... banyak kena belajar... tapi malas la pulak... hahaha... so... buat jer kaedah orang tua tua dulu... ambil daun atau rumput... kumpul dan bakar... jadi tanah bakar @ baja !

      Delete