Search This Blog

Loading...

Monday, May 25, 2015

Laman kepada Taman...

Aku dalam proses buat laman aku jadi taman... tapi sedang fikirkan lagi kaedah terbaik.  Mungkin kena ada cara yang baik utk buat... sebab laman aku ada banyak pokok...

Tanah baru jer beli tambah.  RM50 untuk 10guni 20kg tanah hitam bukit.  Tak pasti tanah tu jenis baja atau tidak... rasanya aku akan cuba menyusun lagi banyak banyak lebihan atap tu utk menjadikan laman aku tu taman impian.

Aku masih memikirkan bentuk dan tanaman terbaik untuk landskap tu nanti.

Bumbung tu cantik kalau aku cat cat... kan ?

Masih berfikir fikir lagi nih...




Ini salah satu sudut aku susun kawasan dengan bumbung gini utk tanam.  Tujuannya aku nak asingkan antara rumput dan tanaman.  Rumput tu somi selalu mesin... dan banyak kali dah dia termesin sekali dengan pokok... menyebabkan pokok mati bila kulit kat pangkal dia tersayat.

Itu sebab pokok kari aku yang baru nak naik sebelum ni selamat menjadi arwah... huhuhu...

Sedih kan ?


Ini salah satu pallet yang memang tak buleh buat apa dah sebab sangat sangat low kualiti.  Jadi, aku ingat nak buat tempat menanam.  Rasanya kena beli cat banyak skit la...

Sedang fikirkan nih...

Mungkin beli dua kaler sahaja...

Kaler apa tah yang sesuai... nanti nak survey la...

update :

Dah survey tadi... lagi fening paler aku..







Ini laman rumah kami...


March 2014.... guna gugel street view.  Ini luas laman... memang luas skit... itu sebab pening nak jadikan taman... ada idea cakap la yer... eh... pada tarikh tu tahun lepas musim sangat sangat kering... rumput pun kering... jadi memang pokok sangat kurang.

Nanti petang karang kita ambil gambar lagi... alahai... tak tau la nampak laman ker tidak nanti... lagi pun tangan tak panjang... kita try pakai monopod la nanti ... hehehe...


Ini ambil pic rumah pada 25/5/2015, oleh kerana tak ada fungsi utk ambil panorama macam orang yang ada hp mahal... terpaksa la ambil dan cantum... hahahaha... tah hapa hapa jer.. esok aku pinjam hp kakak utk ambil pic panorama plak... baru dapat gambar tak putus... :)




Survey lagi :

Konsep laman dengan tanaman sayur... wah... leleh air liur... hahaha...



Aku suka konsep gini, sebab aku ada 2 buah serkup ni dari besi... cuma kena tambah skit jaring atau apa apa yang patut utk jadikan tempat panjat pokok...


Cuma... masalah aku sekarang... samada aku buat sorang... atau buat sendiri.

Kalau aku nak minta tolong hubby... aku takut aku kecewa...

Dan kalau aku buat sendiri... dan dia tak puas hati... dia akan marah aku... dan aku juga kecewa nanti...

Itu masalah aku...

Dan aku tak tahu macam mana nak buat dengan masalah ini...

Hmmm...

Kena bincang la nampaknya...


2 comments:

  1. luasnya lamannn~!!!! jenuh nak buat sorang tu... wani tinggal kat mana.. nak jugak tanah hitam macam tu.. kat sini mahal gila tau.. satu guni tu dah rm10..

    buat slow2.. tapi tu la.. kalau slow2 tak dan nak kejar rumput yg makin panjang.. nak mudah upah orang je..tapi dimana kepuasannya.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak dok kedah... sintok... :)

      Ini lori orang hantar pom pom depan umah tanya nak tanah atau tidak... dia bagi lebih 1 guni utk setiap 10 guni yang kita beli... kira ok la...

      Kalau ikut hubby tu, dia nak letak batu/tar situ tapi rasa sayang kat tanah la...

      Now, susah skit la ... asik kena mesin rumput... tapi rumput panjang pulak...

      Delete