Search This Blog

Loading...

Thursday, November 7, 2013

Tak kenal maka tak cinta... tapi jangan la membenci....



Bila dah tua tua gini... eh.. perasan tua la pulak ari ni...
Walaupun wajah macam muder rumaje.... kekadang hati ni tak leh tipu... memang la terasa tue... terutama bila kekadang kita dilayan lebih kurang...

Errr... aku takut dilayan lebih kurang oleh junior kat sini.  Yer la... aku ni jawatan pun kunta kinte jer... bukan pegawai bagai...

Tapi, sebagai orang tua yang hatinya mudah kecik hati... tentu la aku takut aku dilayan gitu...

Ada sorang junior... tapi mungkin dia dah lama la kat sini, cuma dia junior dari aku... dan dia mungkin rasa dia dah senior sangat dari aku sebab aku ni baru jer balik semula ke jabatan ni.  Masa dia masuk, aku tak ada dah kat jabatan ni kot...

Aku tak pernah bertegur sapa dengan dia sebab wajahnya masam jer... tak mesra alam.  Mungkin dia sibuk sangat sangat kot... atau mungkin dia tensen... aku think positif la...

One day, aku masuk bilik air.  Kebetulan ada dia.  So, masa dok basuh tangan tu, aku berpaling arah dia... dengan niat nak bersapa atau mungkin senyum...

Dia ?? Haram nak memandang... HAHAHA... sedih kan ???

Tensen aku sepagi tu...

Aku pun call la Honey tu... mengadu kat dia... nangis sedih sedih... hahaha... lawok lawok... aku bohong jer... aku tak nangis.  Aku tanyakan pada Honey tentang sikap budak tu... adakah dia ada dendam tak sudah pada aku ker ?

Sebab, sekeluarnya dia dari bilik air (marah pula cikgu BM tengok ayat aku ni), dia menyapa mesra jer staf lain yang baru nak masuk...

Kecik ati mak, nak !

Aku pun fikir tak kesah la.... selagi aku tak berurusan dengan dia.  Tapiiii... ada pulak tapinya... Marin aku nak buat loan kereta.  Ada masalah pulak aku nak masuk sistem.  Dia pulak pegawai IT yang jaga sistem tu... Alahai... leceh betul....

Aku bukan takut nak cakap dengan dia... tapi aku takut ati aku terkecik dengan layanan dia...
Ati aku ni bukan besar sangat... mau berbulan bulan aku terasa kalau dia layan aku dengan teruk...

Aku tak mau amik risiko dilayan macam kucing kurap....

Duluuuuuu... pernah juga kawan kamceng aku sekarang ni cerita.... dia pun pernah benci aku disebabkan cerita cerita yang orang sampaikan mengenai keburukkan aku tanpa mengenal diri aku.    Memang dia pun layan aku dengan teruk... tapi aku simpan jer... Yer la, bukan jer kawan layan aku dengan teruk... hubby sendiri pun layan aku dengan teruk.  Jadi, masa tu... semua tak ada hal punya. Aku pun baru jer masuk... baru jer nak kenal orang...

Jadi, aku anggap mungkin budak baru ni pun sama juga... tak kenal maka tak cinta... tapi aku harap... korang pulak... tak kenal jangan la benci orang tau...

Now, aku skit terasa hati la... sebab aku ni orang lama (buruk) dan dia pulak mungkin muda dalam 10 tahun dari aku kot...

Mungkin cara bawa diri aku yang tak seperti orang lain... aku ni susah untuk masuk dalam perbualan ramai ramai... aku sukar nak bergelak ketawa sama sama... kecuali ketawa melihat lawak lawak tah hapa hapa...  Kekadang aku buat lawak juga, tetapi dengan orang yang dah mesra dengan aku....

Aku selalu cuba membayangkan taman taman ada dalam hati... supaya wajah aku berbunga ceria... hahaha... falsampah... aku nak orang anggap aku ni mudah didekati... tak sombong...

Sukar kan ??? Entah apa la bad record aku yang menyebabkan orang jadi gini...

Mungkin kekadang aku ni baran kot... kalau ada sesuatu yang aku tak suka... aku terus terang... aku tak ada la simpan dalam hati... Kalau dalam meeting, kalau aku ada cadangan, aku cakap jer... macam la aku ni pandai... Mungkin orang tak suka aku sebab tu kot ?

Atau sebab aku ni .... hmmmm... biar la sebab apa pun... maleh aku fikirkan...

Posted by Picasa

2 comments:

  1. betul la tu..
    sy pun penah kena.maksud sy bukan kena mcm akak
    tp penah jd mcm budak tu.. sbb dgr citer sebelah pihak
    bila kenal...suka pulak kawan ngan dia ;)

    cubalah akak buat mesra2 mana tahu dia akan nilai akak bukan spt skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sukar nak buat mesra kalau orang pandang pun tidak...

      Delete