Search This Blog

Loading...

Sunday, November 10, 2013

Bahagianya kawan...



Ini teman (lelaki) aku... satu sekolah.  Bukan pakwe atau ex pakwe.  Just kawan satu sekolah.  Kecik jer orangnya masa sekolah menengah.  Dah tua tua ni tak tau la kecik ker dah makin besar... hehehe...

Tapi aku bangga dengan dia dan isteri.  Sangat sabar.  Dia dapat anak selepas 12 tahun kawin.  Tengok dalam FB pun macam bagus jer mereka suami isteri.  Nampak macam bahagia gitu.  Aku tak tau la hati dia atau masalah dia... 

Aku bangga jika lelaki sabar.... aku bangga lelaki tak cari lain... aku bangga dengan lelaki yang nak sama sama berusaha...

Sebab ada lelaki yang pandai menyalahkan perempuan...
Atau... errr... macam macam la...

Aku harap kawan aku ni bahagia...

Orang yang tak mengalami tak tau rasanya.  Sedangkan orang yang alami sendiri pun, perasaan mereka berbeza-beza (rujuk Irtiyah... yang rajin menyedarkan orang... sedangkan aku tak kuat... asik menangis siang malam).  Ada pulak orang yang pernah alami... terlupa... dan menyakiti hati orang yang sedang alami ujian ni...

Aku harap... aku tidak lupa... dan aku juga harap aku tidak menyakiti hati orang yang diuji...

Masalah yang aku hadapi dalam hidup ni, buat aku menghargai orang lain yang sedang diuji...

Aku juga masih diuji... tapi... yer la... ujian perasaan yang kita boleh kawal... mudah jer... bukan besar sangat... macam makan kacang jer...

Jadi, bila aku kekadang luahkan perasaan di blog, bukanlah bermakna aku putus harapan.... tapi itu adalah salah satu cara aku untuk terus hidup dan buat kerja aku...

Kekadang orang suka mengata, tanpa berfikir..

Macam aku sendiri la... ada juga bab bab tertentu dalam hidup... waktu aku tidak pernah rasa... sedap jer mulut aku mengata... bila dah rasa... senyap la pulak.... hahaha...

Tapi tak apa... semua orang macam tu...

Bila kita tak rasa... belum tentu kita bahagia sampai bila bila...

Tuhan sayang kita... dia akan uji kita... mungkin dalam bentuk yang lain...

Jadi... berbahagialah dengan setiap ujian yang Allah beri... kerana ada orang yang diuji lebih lagi...

Kan ????



p/s : Bila baca kata kata kawan irtiyah dalam FB dia, aku pulak yang terbakar... entah hapa hapa jer... 
Lagi satu, aku menangis siang malam bukan hanya sebab tak ada anak sendiri... errr... tau tau jer la...

4 comments:

  1. Allah uji kita dgn ujian yg kita mampu hadapi.. Bertabahlah.

    ReplyDelete
  2. Salam
    Kak..
    kalau utk diri saya, diam itu lebih baik. Tapi saya buat demi kawan-kawan juga. Semoga Allah terima sebagai amal yg baik. Saya tau, bukan mudah dan banyak risiko. Belum lagi tahap sabar dan hikmah yg tak capai tahap lulus. Sekali lagi risiko juga.

    Semoga Allah pimpin saya dengan niat dan cara yg betul.
    Akak pun banyak 'teman' saya saat-saat nak belajar faham ujian ini. Terima kasih kak.. sebak pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga irtiyah Berjaya... susah atau senang... bila akhirnya Berjaya... kita pun boleh lupa semua yang kita pernah rasa... :)

      Delete