Search This Blog

Loading...

Thursday, November 21, 2013

Aduhai sayang....

Kakak semasa kecil...

 
 


Kakak jadi tempat mama tumpang kasih dan berikan kasih sepenuh hati.

Bila kakak dapat adik seorang demi seorang, mama masih kasihkan kakak... tanpa ada beza.

Sekarang, kakak dah besar.  Dah jadi gadis remaja...

Dah mula cakap tinggi tinggi suara pada mama... dan mula jeling jeling pada mama...

Kakak juga dah mula hempas hempas pintu...

Kakak juga dah mula cakap kasar dengan abah...

Kakak juga dah mula memberontak...

Mama tak pernah ajar kakak macam tu... entah dari mana kakak belajar.

Bila kakak dah mula panggil mama hang dan bahasakan aku... siap pula bahasakan mama 'pompuan itu'... abah sangat kecik hati...

Abah cakap... kita tak boleh jaga kakak lagi.  Kita tak berjaya didik dia.  Perlu ker kita hantar semula pada family kakak ?

Mama kata tak boleh... Kakak anak kita...

Kita jaga dia dari kecik... dari umur dua hari... kenapa kakak macam tu ?

Abah bersuara sedih...

Abah... anak orang tetap anak orang... kata mama perlahan.  Hampir saja menitik air mata mama...

Kalaupun kakak cakap kasar macam tu, apa boleh kita buat ?  Kakak bukan barang yang kita boleh pulangkan kalau kita tak boleh jaga...

Kakak anak kita... yang kita jaga dari kecik...

Mungkin... dia besar sedikit, dia akan sedar...

Biarlah abah... kita sabar... Kalau sekolah agama boleh membentuk dia, mungkin ini ada hikmahnya...

Hmmm... abah diam... dan mama diam...

Mengelamun... ingatkan kakak semasa kecil... kakak yang mama sangat sangat sayang...

Semoga kakak tetap bahagia....


Posted by Picasa

6 comments:

  1. Izan.. jgn putus doa. Jgn mengalah.. teruslah menndidik ank nak seorang tu mudah mudahan lembut hatinya. Allah uji kita bermacam cara

    ReplyDelete
  2. yela kekadang tu mgkin kita tak perasan apa telah myebabkn kakak jd mcm tu...bkn sekali atau dua kali kakak mcm tu terhadap mama n abah...xpe,mudah-mudahan die mnjadi ank solehah 1 hr nti.xde jaminan yg ank kita akn elok budi berketi klu dimsukn disek agama....pucuk pangkal dlm dr die sendri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu... tapi itu harapan kita...

      Delete
  3. betul kata kak zar
    Allah uji kita dengan macam cara
    teruskan berdoa, moga lembut hatinya

    ReplyDelete