Search This Blog

Loading...

Tuesday, September 1, 2015

Apam polkadot tak berapa jadi...

Malam tadi, abang demam.  Dia lembek dan kelihatan 'bodo' jer.  Pagi tu dah jelum paler dan bagi makan ubat.  Lepas tu, abah dia pi kedai dalam ujan, dia pun ikut, tapi tak mandi lepas kena ujan.

Malamnya demam balik.  Tanya dia nak makan apa, dia cakap nak makan apam polkadot, jadi surf resepi, tengok ada yang guna cawan, terus ajak Adik Mie buat sekali.

Semangat dia buat... hehehehe...

Bila abah balik, apam polkadot dah siap separuh dan dia juga beli ubat demam yang dipesan.  Kena pulak pujuk abang makan ubat... susah betul abang nak makan ubat.  Tapi, paksa jugak.

Dah dia demam, ingatkan nak bagi anak tidor kat bilik... yer la... takut malam malam karang makin melarat demamnya.  Setengah jam lepas makan ubat, terus sihat, terus nak tidor dalam bilik sendiri plak... alahai anak !

Ok... berbalik pada masak masak...

Resepi amik kat sini : http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/06/apam-polkadot-lagisukatan-cwn.html


Ini waktu aku yang menerai... memang sukar skit la.... first time la katakan !  At least berani mencuba kan ? 

Pakai kukus ni jer sebab Noxxa tak praktikal utk kukus jenis asik asik bukak tutup nih.  Penutup Noxxa tu berat dan tricky skit bila nak tutup !

Guna timer oven ni utk set masa... bunyi 'ting' dengar sampai dalam bilik sebab dok guling guling sambil main FB... ekekeke... cukup masa jer terus bukak kukus. Keluarkan dan letak dalam bekas!


Tak berapa nak jadi lagi.  Kena cari petua utk dapatkan corak yang cantik.  Corak corak tu anak anak yang pepandai buat.  Memacam la dia buat... siap ada gambar STAR lagi... hehehe... emoticon pun ada juga... alahai...

Lagi satu masalah, kuih dia lekat kuat kat kertas tu... adakah salah beli kertas atau ada petua tertentu yer ? Hmmm...

Nanti kita buat lagi comey yer !!!

Resepi kawan !

Apam polkadot
bahan2

3 biji telur
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus...sy kurangkan sbb manis sangat
150 gm susu segar...akak letak 150 ml bancuhan susu tepung...150 ml air + 5 scoop susu.
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovellete
vanila paste
pewarne hijau

intinye....sekaya,filling,jem,inti kelape,jem coklat @ ape2 aje.

care2

pukul gula,telur dan ovellete hingge kembang dan berkrim...pastikan sampai putih dan pekat.
masukkan tepung berselang seli dngn susu segar.
masukan dlm papercup yg diletak dlm acuan lompang ,paper cup saiz 8..bole jugak guna saiz kecil yg buat almond london

No comments:

Post a Comment