Search This Blog

Loading...

Sunday, December 30, 2012

Pendaftaran darjah 1


Hari pendaftaran / orientasi darjah satu.  Amalia senyap kat belakang.  Bila aku pegi kelas, abah dia yang uruskan... hehehe... padan muka abah dia... melayan kerenah Amalia yang asik gigit kuku dan nangis tak mau ngaler dan makan... huhuhu...

Pengalaman ni sedikit tak best bagi mak pak budak darjah satu.  Sebelum sebelum ni, anak yang lain konfiden jer masuk kelas.  Kali ni kena anak yang buat perangai.  Buleh rasa la sorang skit kerenah anak anak.  Kalau dapat semua anak bagus karang, aku ngutuk anak orang lain.  Dah anak sendiri buat perangai, diam diam jer la... hahaha...

Apa apa pun, aku tak kesah sangat... biar lah apa orang nak kata, tak pandai didik anak ker, tak pandai itu ini, manjakan anak ker apa ker... mereka tak dok kat tempat aku, mereka tak tau... kan ?

Kat hubby aku pun aku cakap, kita terima sikap anak kita.  Kita sebagai ibu bapa hanya beri tunjuk ajar sekadar yang kita mampu.  Kalau besar nanti, mereka tidak pandai pun, kita tak boleh paksa mereka.  Biarlah, rezeki ada di mana mana.  Kita bantu mereka tunjuk jalan yang sepatutnya.

Bagi aku, anak yang baik adalah anak yang baik la... bukan anak yang pandai sahaja... tapi anak yang BAIK... dan BAIK tu ada makna yang luas... terpulang kepada kita nak tafsir...

Anak yang tak pandai, tetapi rajin... dia boleh diletakkan di mana sahaja di atas muka bumi nih...

Bagaimana nak buat anak jadi rajin ? Entah la... now, aku dok didik si kakak jadi rajin urus rumah sebab aku tak sempat nak basuh pinggan dan mop lantai... Rajin jer kakak buat kerja masa aku kerja... bagus anak mama... Siap la dia mengarah adik adik dia buat kerja... hahahaha...  Mama balik tak ada la nak berleter...
Posted by Picasa

2 comments:

  1. macam2 la kak..
    kalau 10 anak ada 10 ragam
    tahun 2013 takde anak yg masuk skolah
    si kakak nun di kg masuk drjah 6
    pandai2 la urus diri sendiri
    si abam darjah 2 nanti..jenguk kejap la tgk kelas mana..sbb sblum cuti skolah tu x dtg skolah
    so x tahu naik kelas ke turun kelas

    apa2..anak yg pandai tak semestinya baik
    maka kita doa yg baik2 jelah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu ler... semoga kita menjadi ibu yang bertuah... yang mendapat anak yang baik...

      Delete