Search This Blog

Loading...

Wednesday, August 8, 2012

Raya kat mana kita ?

Hmmm... kita nak raya kat mana ?

Kami... kalau ikutkan aku, nak raya kat umah sendiri jer.  Hubby pun tak wat keputusan apa lagi.  Tapi aku cakap, aku berani kerat jari, kalau dok kat umah, mesti lepas tu ajak pegi Taiping... percayalah !!!

Aritu ada la sekali raya kat rumah aku... itu pun sebab adik beradik aku nak beraya dengan aku.  Harap aku nak pegi kat diorang, mimpi la.... diorang yang datang kat rumah aku... dapat la raya dengan adik beradik... hehehe....

Adik beradik merungut jugak la... tetambah Kak Mar yang mulut lazer ngajar aku suruh lawan somi tu.... hahaha...

Kak Mar suruh aku start fighting... utk fight supaya hubby mengalah pula.

Kak Ani call abang aku kat Langkawi, suruh pujuk aku dan adik aku, si Chik tu balik beraya atau pun hadir masa kenduri anak dia si Alang nanti.  Sian kat Kak Ani yang nangis sedih sedih ngadu kat abang aku, so, pok de pun suruh Kak Mar pulak pujuk aku suruh pegi kenduri.  Sedangkan Kak Mar pun lom tentu nak pegi kenduri.... hehehe...

Tah hapa hapa tah....

Itu la... pasal anak anak, kekadang tersangkut kat adik beradik.  Anak anak sedara yang tak hormat mak pak sedara... Sepatutnya anak anak sedara hormat mak dan pak sedara macam hormat pada mak pak sendiri. Ini tidak...

Bila aku berbual dengan Ayong anak Kak Mar... kata Ayong, situasi ini dicreate oleh Kak Ani, yang menyebabkan anak anak Kak Ani membenci aku.

Bagi aku senang.  Kak Ani kakak aku.  Sesalah mana pun Kak Ani, aku tetap hulur tangan minta maaf dengan dia sebab dia Kakak !  Dan aku sebut juga, anak sedara pun kenalah begitu... tetambah mereka tahu sebenarnya aku tak salah... Tapi, entah... suka hati merekalah.

Aku boleh saja merendah diri... tak ada masalah pun...

Cuma, aku bimbang jika dia mencebik cebik benci atau mungkin dia tetap tak suka aku.  Kalau yang buat tu taraf lebih tua dari aku... aku boleh terima.  Tapi, dek kerana taraf anak anak... aku rasa nak lempang... tapi tak boleh lempang sebab anak orang.... huhuhu...

So, malam ni kena la berbincang dengan hubby...

Errr... nak beraya kat mana kita bang ????


6 comments:

  1. susah jugak ye.harap kak ani dapat jernihkan kembali suasana keruh itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap harap gitu ler... rasanya ok kot...

      Delete
  2. Zar memang pantang anak anak sedara tak hormat mak sedara ni. Tambah anak sedara tu kita yg asuhdari kecik.. Mmg kena lazer jer.. Tak de tapis punya..mak abah dia yg malu malu bila anak anak dia kena sound..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak sedara ni tak membesar ditangan akak. Entah nak komen apa tah... buruk buruk dia, darah daging kita jugak. Tak dikomen, melampau... rasa diri besar sangat ! Karang dikomen, kita yang tua ni makan hati...

      Bior jer la...

      Delete
  3. Saya rasa tak semua adik-beradik macam adik beradik Kak Zar. Selalunya bila kita tegur anak sedara, habis satu family dia masam muka dengan kita. Yang terbaik, buat tak tahu je lah. Kita dulu, bukan setakat, pakcik, makcik, dengan jiran2 pun kita takut dan hormat. Masa dah berubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul leney, masa berubah. Now, banyak anak anak muda yang macam nak satu level dengan orang yang berumur dari mereka... kurang rasa nak hormat. Sebenarnya kita boleh bergurau... tapi hormat tu mesti ada... susah nak buat tu kalau tak dibentuk dari awal !

      Anak anak sendiri pun tak respek kita sebagai parent mereka sekarang... adoiiii la.... anak anak dok sepak sepak jer bila bergurau dengan abah mereka. Memang macam ni agaknya ?

      Delete