Search This Blog

Loading...

Monday, August 6, 2012

Ika tamat kontrak...


Hari Jumaat kami bertolak ke Penang... sewa homestay... 

Hari sabtu, hantar Ika naik kapal terbang... 

Ika naik bersama Kak Lis... isteri muda abang aku (pok de)... yang dibelakang kakak tu adalah Kak Lis ataupun Mok De baru. 

Lepas hantar Ika... seperti biasa, si Najmi memang akan meragam.  So, kami terpaksa memujuk dengan naik feri dan naik kereta api... tak pepasal abis beratus melayan kerenah anak... 
 
 

Sampai KL dalam pukul 9 malam lebih, kami makan di KFC...  lepas tu pukul 11 mlm, bertolak balik semula ke Butterworth... baguih dok adooo...

Pegi makan KFC di KL ko.... jangan tak percaya... bulan posa plak tu.  Kesian kat kami... mee goreng kering kat atas keretapi pun sedap... kalau dok kat rumah, agaknya tak pandang... hehehe...
Apa apa hal pun, asalkan anak gembira, kami gembira.  Si Najmi nampak happy saja, bila tanya mana 'bunda', dia jawab dengan selamba, 'balik kampung'.  Kalau tanya, adik anak sapa ? Dengan laju jer jawab, 'anak mama'.  Kalau tak dia akan jawab 'anak bunda'.

Bila dia ganas ganas tendang aku dan aku marah tak mau kawan dengan dia, nanti dia akan selamba datang pada aku bila bila masa yang sesuai, dia akan amik tangan aku dan salam semula... bagus jer...

So, kelmarin adalah hari tanpa maid.  Aku telah warning siap siap hubby bila dia start berleter itu ini... yer la... dok ungkit suruh boh makanan kucing ker... buat itu ker ini ker...

Peraturan baru...

1. Jangan mengarah ngarah.  Semua sama rata... kena buat sama sama...
2. Lepas makan, basuh sendiri cawan/pinggan.

Dan aku bernasib baik kerana adanya Kakak yang bantu aku melipat kain.  Aku telah ajar dia sedikit sedikit melipat kain.  Kakak juga bantu aku siapkan si Amalia.  Aduiii... rambut Amalia panjang, so, cikgu dia suruh potong.  Dia pun dah tidor di sekolah... nampaknya dah jangkit kutu.  Adoooiiii... paler aku pun dah gatal... nampaknya kena la sesi menyahkutu plak lepas nih !

Nak potong rambut, abah dia tak kasi... hmmm... tak tau la sampai bila bertahan rambut dia tu... kalau duduk dah meleret sampai ke lantai dah... aku potong skit tadi... ada la dalam dua inci... amik hati Amalia sebab dia kata cikgu suruh potong.

Kelmarin juga aku kemas kemas rumah supaya tidak berbau kucing... dan juga basuh lantai dapur dan depan.  Semua sangkar kucing aku letak kat garaj. 

Hubby pun dah rajin basuh tandas... Aku cuba untuk menyuruh dia beli peralatan membasuh dan menyapu serta peralatan anak.  Bila bila saja anak minta duit atau minta belikan sesuatu, aku suruh beritahu pada abah mereka...

Ok... bersambung lain kali...

p/s : malam tadi dia merungut... "bunda ni lambat betul balik kampung" ... perlahan saja sora dia... tak tau lagi camna nanti.  Mungkin dia fikir, bunda dia akan balik semula ke rumah macam yang lepas lepas... hmmm... kesian kat anak aku.


Posted by Picasa

2 comments:

  1. nanti ika balik semula ke?

    mak ai..naik tren ke kl ?
    rajinnya akak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak balik dah... dia nak kawin. Kami naik train pegi dan balik semula... saja memenuhi permintaan anak anak...

      Delete