Search This Blog

Loading...

Tuesday, September 3, 2013

Jamuan rumah terbuka jabatan orang...

Tadi aku pegi jamuan rumah terbuka jabatan pengguna (user sistem yang aku bangunkan).  Makanan lain biasa la, satey, rojak, laksa, nasik bla bla bla... tapi yang aku rasa istimewa adalah benda kat bawah ni.

Aku tak tau nak sebut la namanya apa... tapi makanan orang siam...

Sedap la pulok...

Makan daun ... isk... daun apa tah... lupa pulak... tau kot ?


Ni daun dia...

Bahan bahan dia... cabai, udang kering yang digoreng dan ditumbuk tak lumat, ikan billis juga digoreng dan ditumbuk tak lumat, halia yang diricik halus halus, bawang halus halus...  semuanya halus halus.  

Kacang tanah pun goreng dan tumbuk jugak...


Semua bahan tu dimasukkan dalam daun ni... 

Lepas tu letak sos dia...

Oh ya... sos dia buat camni...

Rebus sampai lembut kismis dan kurma... lepas lembut, blend... lepas tu masak pulak campur dengan madu.  Aku tak tau sukatan sebab dia tak cakap... hahaha... suka hati la kita nak taruk banyak mana pun... semua rasa tu manis...

Sedap la pulak...

Nanti nak buat gini sambil makan makan ngan orang tua kat rumah kak mar atau rumah mertua aku... makan benda ni akan rasa macam orang zaman dulu makan sireh... huhuhu... warna jadi itam putih...

Oh ya... ni makanan orang siam... sebab tu tak reti nak sebut  (lupa plak tu !)


p/s : Balik dari jamuan terus tulis resepi sebab takut lupa... sat lagi nak mesyuarat... hehehe... 

Dah tanya kawan... namanya daun KADUK !



16 comments:

  1. Replies
    1. adoii nama... tak reti nak sebut... hehehe TQ for the info

      Delete
  2. salam yg org thai buat
    sos dia gula nipah chair .campurkan chili macam chili sos pedas pedas sikit.
    limau nipis tu dipotong kecik kecik ad.kulit skali. chili padi potong halus halus


    bawang merah
    udangkering
    kelapa parut yg di buat kerisik kering. bungkus.mcm bungkus sireh lipat dan makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada limau tu dalam Tupperware... lupa nak tulis dalam resepi kat atas...

      tapi limau kasturi, sebab makan kulit ok, kalau limau nipis, kena amik limau nipis yang kecik, bukan jenis yang kulit tebal, kalau tak,mau pijar lidah !

      Kerisik tu pun dia kata ada boleh taruk...

      Betul... makan macam sirih... tapi sirih tak la banyak benor isi kandungan tu... penuh mulut... huhuhu...

      OOoo... sos buleh buat macam macam... agaknya asalkan semua rasa ada kot... (manis masam masin lemak pahit pedas dll)


      Thanks again for the resepi...

      Delete
  3. salam
    dia pakai limau nipis besar je.potong nipis kecil. ok je sbb gula melaka dah maniskan.
    dia letak secubit satu atau dua..kacang sebutir dua. buat syarat.kelapa kerisik suku sudu teh.bawang sehiris dua..cili padi sepotong.camtu la gaya dan tertibnya..nak.masuk mulut sekali one bite size.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooooo.... ada gula Melaka pulak ? Atau gula Melaka dan gula nipah tu benda yang sama ?

      Oooo... masuk sikit skit jer... kami hantam sesudu satu bahan... mau penuh mulut... hahaha... teruk betul... Tengok la pic tu, besor kan main dia punya bungkusan tu.

      Rasanya ini boleh jadi kerabu kalau kita ricik semua benda dan daun tu sekali... kan... sebab rasanya dah macam kerabu pun ada...

      Delete
  4. aha....sama pulak entry kita..heheh. Tak prasan la Izan. Tapi macam lain rasa je..resepi tk brapa nk sama. Macam leceh je nk kena tumbuk2 ni. Resepi akak tader pulak tumbuk2. Utk yg malas mcm akak prefer yg palinggg senang..hehhe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup... yang ini halus halus jer bahan dia... sedap jer masuk dalam mulut...

      Apa apa pun... semuanya sedap kot...

      Jom buat kat mak kita !

      Delete
    2. haha.baru sy perasan macam penah baca
      entri blog acik rupanya

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. salam..
    gula nau, gula nipah,gula .melaka..

    memang di rollkan daun mcm dlm gambar. tapi diletaknya serba serbi sebutir secubit.then top leave tu lipat kebawah masuk mulut terus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo... gula merah pulak ??? (kebetulan ada gula merah dalam peti ais !)

      Yang atas tu bukan letak secubit atau serba sebutir... tapi serba serbi 10 cubut... hehehe...

      Delete
  7. gula nau=gula dari mayang pokok buah kabung
    gula melaka atau gula merah,gula nira = dari mayang kelapa

    semua diatas adalah manis seperti gula ...


    ya nampak besar. susah nak masuk sekali makan.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo... TQ again for the info...

      Hehehe... malam tadi cari gula kastor... tah hapa hapa jer, dah tua tak tau lagi jenis jenis gula...

      Delete
  8. Oh zar suka sgt makan sireh kaduk siam ni. Kalau pi padang besar mmg akan cari.. sebungkus dua hengget je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah makan... itu first time makan... wat apa cari kat sana ? Buat la sendiri... tanam sendiri kat dalam pasu... hehehe...

      Delete