Search This Blog

Loading...

Monday, November 19, 2012

Kenduri musim cuti kawin...


Anak anak aku semasa kenduri...  

Pengantin...  

Ibu dan bapa ngantin... ibu ngantin tu adalah kakak sulung kepada hubby aku... kebetulan nama kami juga sama...  hehehe... dan kebanyakkan orang kata rupa kami lebih kurang...

Gambar family dengan ngantin...

Citer hal kenduri nih memang banyak.  Keluarga hubby berkampung kat rumah kami (transit).  Mereka tidor semalam.  Aku seperti biasa tak reti masak, jadi aku serahkan tugas memasak kepada mereka.  Lepas tu, memalam plak aku selsema, lagi la tak leh layan.

Esoknya, sib baik selsema aku dah ok.  Pegi kenduri tu dengan semangatnya.  Sampai kenduri, kurang bersambut, makan pun berterabur kami sendiri sendiri... hahaha... kesian kan ?

Balik sampai umah, mak ngantin bengang bengang, suruh masak nasik.  Rupanya dia kelaparan.  Kat meja ngantin ada lauk ngantin kat depan ngantin.  Kat mak pak dia hanya ada nasik katanya... kesian kesian...

Teruk la... agaknya cara orang Perlis layan macam ni ker ? Kami pun tak reti adat orang.  So, sambil ngumpat sambil makan, pak ngantin marah marah sebab ngumpat besan dia... hahahaha...

Tak per, jadikan pengajaran.  Lauk tak sedap orang boleh terima, tapi kalau layanan teruk... abis laa....

Alhamdullilah, kata mereka yang pergi kenduri aku dulu, (hampir 16 tahun yang lepas), mereka masih ingat tentang layanan family aku kepada mereka.  Ketuk rumah hantar makanan dan air minuman.  Sentiasa memastikan mereka selesa dan makan.  Gitu la adanya.  Terima kasih juga pada Arwah ayah aku yang memang sentiasa meraikan tetamu.

Ada kenduri yang mereka hadiri jauh jauh, sampai malam malam, kelaparan orang tak bagi makan.... kena cari makan kat luar sendiri... ramai ramai plak tu.

Kepada adik adik anak anak yang lain nak buat kenduri, pastikan pengantin dan rombongannya dilayan dengan baik terutama yang datang dari jauh.... tidak la dihidangkan dengan makanan yang hampir basi atau kena cari sendiri makanan atau tak ada tempat nak duduk pun.  Biarlah hubungan silaturahim dimulai dengan cara yang baik.

Apa apa pun, aku doakan semoga anak sedara hubby ni bahagia... hingga ke akhir hayat...

2 comments:

  1. BAB NIKAH KAWIN DAN KENDURI SUKAR NAK PUASKAN HATI SEMUA ORG.KALAU BOLEH BERTOLAK ANSUR DAN LEBIH KURANG..ADA PIHAK YANG BENDA KECIK PUN BOLEH JD BESAR..YG SEDIH IALAH PENGANTIN ITU SENDIRI.SILAP HB BULEH BERGADUH PLAK PENGANTIN BARU LAKI BINI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu... tapi errr... malas la nak ngumpat lebih banyak. Semoga ada perubahan. Kalau tak ada perubahan lebih baik... biarlah kami tidak terlibat secara banyak dalam keluarga mereka... hehehe... sebab bukan masalah kenduri yang betulnya, tapi masalah attitude orang... mungkin sikap mereka begitu... entah... sebab masih tidak kenal... mana tau, dah kenal nanti jatuh kasih... bior jer la...
      Akak tak ada masalah pun... tapi bila sampai mak pak ngantin lelaki pun dilayan dengan errkkk... stop la... tak payah citer !

      Delete