Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 30, 2015

Cerita yang tiada apa...

Aku baru jer posa semula... semalam tak posa... tapi juga tak makan... macam orang lain jugak la.  Nak makan pun bukan boleh ... satu tak sampai hati depan anak... satu lagi memang tak ada apa benda nak makan kat opis...

Kesian kan kita perempuan yang tak leh posa pada bulan posa... kena ganti pada waktu orang boleh makan...

Sebab tu kita senang masuk syurga... sebab sukarnya kita...  gitu la yang aku faham...

Apa pun, di bulan posa yang mulia ini, kami laki bini sangat pening paler... penin fikirkan mana nak cari duit lebih supaya kami dan anak anak boleh beraya dengan erti kata sebenar...

Tentu ramai lagi orang macam kami... pening fikirkan masalah kewangan.

Tapi, sekurangnya kami tidak pernah berlapar.

Bukan lah tak ada duit sangat... sat lagi ada plak orang nak bagi derma atau sedekah atau zakat kat aku plak... hahaha...

Cuma, fikirkan nak beli baju 3 pasang sorang tu... kemungkinan kena ala kadar saja.  Sekurangnya beli la sepasang sorang.  Kalau ikutkan, aku tak mau berbaju raya pun, tapi sebab Mira nak bertunang raya nanti, jadi, aku pun kena la cantik skit skit... karang tak meriah la hari bersejarah Mira tu.

Ikutkan hati aku... rasa nak berkurung dalam rumah jer.  Tapi, kesian kat anak anak...

Tak apa... insya-Allah... tentu ada jalannya nanti.

Untuk itu semua, aku buat kerja sambilan.  2 projek aku ambil serentak ni.  Tak la pening sangat buat kerja tu... aku harap dapat la tampung skit sebanyak duit lepas raya nanti... huhuhu...

Rasa macam nak minta kerja kat stesen minyak... tapi ada sedikit rasa malu pulak... hahahaha...

Agak agak, kalau aku minta kerja kat KFC, ada ker mereka nak terima pekerja tua macam aku ?

Kerja apa lagi boleh dibuat yer ?

Alahaiiii....

Duit sekarang ni macam ais letak kat padang pasir panas terik... sekejap jer kering !!!

Aku baru jer keluarkan 500 tunai... dan baru jer dapat 300 duit sewa... minggu lepas.  Hari ini aku bukak dompet, tinggal tak sampai 30 ringgit kot.

Hmmmm....

Dengan RM30.00 .... kakak minta beg sekolah baru... Kak Ya, kasutnya dah rosak...

Kena keluarkan lagi duit.  Baju raya anak tak prepare apa lagi.

Arghhhh.... stress juga tu.

Kuih raya rasanya dah settle...

Tinggal baju raya saja...

Kuih raya tu kek coklat moist jer la... hahaha... nanti kita tambah dengan keropok apa apa la... macam tahun lepas.  Jimat !

Kami laki bini nak berjimat ... tapi hubby asik la merungut, tiap hari berbuka dia beli barang lebih dari RM50 .... hmmmm.... susah... aku ajar dia suruh beli barang banyak skit supaya boleh susun dalam peti ais... dan masak skit skit, dia tak mau... macam macam la alasan dia.  Tok Su plak tak biasa masak skit skit... kekadang makanan banyak jer buang... mana masak lagi, mana beli lagi... huhuhu...

Itu la sebabnya Tuhan bagi dugaan gitu... kami tak menghargai makanan !!!

Sok sok kena jimat lagi la !!!  Kena muhasabah diri ni...

Sayang kat makanan.  Siapa nak makan lepas berbuka posa... kita bukan biasa berjaga lama lama... sekurangnya keluarga aku.  Lepas pukul 10 jer, semua dah sampai bulan... harap masa bersahur tu, makan pun ala kadar...

Malam tadi, permintaan anak anak megi goreng jer, padahal mee kari toksu masak masa berbuka tadi masih ada lagi sebesen.... arghhhh !!!






No comments:

Post a Comment