Search This Blog

Loading...

Thursday, June 25, 2015

Pes sambal udang...

Seminggu posa, sambal yang aku buat dah abis.

Malam tadi aku buat yang lain... banyak skit dia punya kepala udang sebab hubby beli dua kali dah... dan aku simpan dalam peti ais...



Patutnya kena masak lagi ni kasi pekat lagi... tapi sebab aku buat bukan pada masa cuti, makanya tak sempat la dia pekat... tak larat nak tunggu aihhh...

Kalau rajin, aku panaskan balik dan biarkan sampai dia pekat lagi... baru la jadi pes sambal udang... yang sebenarnya adalah kulit udang... hahaha... jimat jimat kan ?

Senang aku nak buat kerja, tetambah aku sengsorang nak bangun pukul 4.30 pagi untuk masak sahur (walau pun pada waktu aku tak posa... huhuhu... )

Dah nampak anak bulan aku ni dari marin lagi... alahai... kena tengah tengah bulan posa macam ni yang leceh nih.

Anak anak jenis suka makan nasi 2 orang... 2 orang lagi suka makan apa apa la... jadi... kena la bersedia apa apa la tu... tetambah kalau tak ada apa apa la kat dalam peti ais... susah kan ?

Apa apa la tu biasanya benda mudah jer... roti atau kuetiaw... tapi kalau kuih saja, abang akan lapar.  Adik mie plak, kalau tak dapat nasi, mengamuk dia... hahaha... tapi yang best, dia pun mudah jer... buat jer samada ikan bilis atau ayam... kalau buat ikan tu, dia memilih ikan juga...

Hmmm...

Kenapa masakan ibu paling sedap ?  

Sebab seorang ibu akan lihat apa yang anak suka ambil bila mereka makan... dan dia akan masak apa yang anak suka ambil tu.  Anak anak tak mengata kalau tak sedap... tapi anak hanya tak sentuh atau kurang sentuh.

Sebagai ibu yang sentiasa perihatin, mereka akan tahu apa yang anak #1 suka, #2 suka, #3 suka... dan seterusnya... dan ibu yang perihatin akan masak ikut apa yang anak suka... sebaliknya sebagai ibu yang tak perihatin, dia masak apa yang dia suka....

SEBAB TU MASAKAN IBU PALING SEDAP... SEBAB DIA TAHU APA YANG ANAK DIA SUKA.

Aku harap nanti isteri anak anak aku belajar dari aku masak utk selera anak aku... seperti yang aku buat... belajar masak apa yang suami aku suka...

Masalahnya... dia suka suruh aku masak lagi esoknya... dan esoknya... dan esoknya.... esoknya... esoknya... arghhhh... sampai aku jemu nak masak !!!

Sama macam anak dia...

Huhuhu...

Sabor jer la...


 p/s : Aku tak reti masak... tapi kalau aku masak bersama sama anak... mereka sangat suka... itu masanya kami bergumbira !!!

Dan kepala udang tu banyak sebab somi suka makan Cucur Udang... kalau boleh tiap hari kena ada... huhuhu...





No comments:

Post a Comment