Search This Blog

Loading...

Tuesday, March 18, 2014

Tolong didik bakal somi anak saya supaya ada rasa tanggungjawab...

Hmmm...


Hari ini abang tak pegi sekolah... marin lagi dia tak sihat.  Dia buang air dan muntah.  Pagi ini katanya pening selepas dia muntah malam tadi.

Berbanding anak anak aku yang lain, si Abang ni memang menjadi kesayangan abah dan toksu dia.  Entah la kalau mereka tak mengaku, tapi aku yang melihat rasa sangat ketara la...

Aku harap hubby tak tunjukkan sangat.  Sebab, dulu, masa Amalia kecik, pernah aku pukul Amalia hanya kerana dia nak ikut abah dia keluar, tetapi abah dia tak mau bawak.  Aku pukul supaya nangis... dan aku sebut...

"Kak Ya tak payah ikut... abah bukan sayang kat Kak Ya !"

Gitu la aku cakap sambil pukul dia.

Sakit pukulan tu tidak, tapi dia menangis kerana tak dibenarkan ikut tu.

Marin dulu, Abang dan Kak Ya bergaduh.  Abang hantuk kepala kak Ya pada dinding.  Aku yang dok kat dapur pun dengar.  Lepas tu, aku pegi dekat... aku tarik rambut masing masing dan aku lagakan kepala mereka... tak ada la kuat...

Masa tu Tok Su ada... dia tengok saja.  Memang la terdetik dalam paler aku ni... yer la... buat kat cucu kesayangan dia tu... huhuhu... aku abaikan perasaan aku.

Pagi ni, Abang ngadu sakit kepala... Toksu tanya abang ada terantuk kat mana mana ker ? Lepas tu Tok Su kata kepala abang bengkak.  Hmmm... aku tahu maksud pertanyaan Tok Su.  Tak apa, memang gitu, orang sayang cucu memang gitu... kena la aku memahami...  Entah nanti kalau aku ada cucu pun aku gitu jugak...

Dah aku bawa ke klinik, kata doktor sakit perut skit la.  Pening paler tu sebab dia muntah.  Angin... Doktor dah bagi ubat pun...

Aku malas bertekak dengan Toksu pasal aku hantuk paler abang dan Kak Ya tu... hahahaha... bior jer la..  Kalau aku pukul abang lebih skit pun abah dia marah jugak... Manja sangat la abang tu... aku tanya Abang tadi, sakit tak paler masa masa hantuk paler dengan kakya ? Dia kata tak sakit pun...

Hmmm... Aku memang tak buat dalam keadaan marah pun.  Tapi, dulu... DULUUUU...aku memang selalu pukul Amalia dalam keadaan aku naik hantu.  Kesian kat Amalia.  Kekadang berdarah hidung... kekadang berbirat kaki dia aku pukul.  Teruk !  Aku sedar itu... tapi memang tahun lepas mencabar betul.  Nasib baik tahun ni Amalia dah ok... Alhamdullilah.

Hubby pun anak manja....

Malam tadi aku tanya Tok Su, dulu hubby pernah tak buat kerja... contoh ganti mentol dan lain lain la.  Kata Tok Su tak pernah buat... sebab arwah Opah tak bagi... katanya takut kena karan letrik tu...  Patut pun...
Ada la dia citer latar belakang sebab sikap hubby gitu... tapi bagi aku, itu bukan alasan la...  Adik aku Pak Su tu pun dilepaskan awal dari rumah... sejak 15 tahun lagi, tapi pandai jer buat benda benda asas tu... huhuhu...

Tok Su suruh aku buat sendiri banyak benda (bila somi aku tak nak buat)... hmmm... memang aku boleh buat sendiri... semua kerja la... Tapi, aku cakap... aku nak somi aku buat... sebab aku ada somi.   Aku pun akan jadi macam Tok Su, buat semua kerja lelaki... kalau aku tak ada somi...  hehehe...

Betul la kan ?

Aku tak mau salahkan orang terdahulu yang mendidik anak lelaki mereka.  Memang banyak anak lelaki yang menjadi lelaki dewasa sekarang ni kurang berdikari.  Banyak juga yang aku jumpa, perempuan yang terpaksa buat kerja lelaki... aku tak tahu kenapa... tapi aku akan cuba  untuk mendidik anak aku jadi berdikari... tak kira lelaki atau perempuan... insyaAllah...  

Jadi... aku akan cuba didik anak aku yang mungkin akan jadi somi anak korang supaya bertanggungjawab...


Kalau kita dah usaha, tapi memang sikap lelaki gitu... kita sebagai perempuan ni kena la belajar untuk buat banyak benda.

Contoh diri aku sendiri la.  Aku tak tahu dari mana aku dapat sikap gini.  Mungkin dari emak aku kot.  Aku juga dilepaskan awal dari rumah.  Aku masuk asrama sejak tingkatan 3.  Lepas tu aku ngaji dan ngaji sampai la umur 23 tahun.  Lama betul kan ? 

Aku boleh jer tukar lampu, aku boleh tukar paip, aku suka buat perkara asas dalam rumah...  rasanya aku juga kreatif macam mak aku la.  Cuma kekadang aku malas skit... hahaha... dah ada laki, suruh la laki buat... tak macam mak aku tu... pulun la buat reban ayam sendiri sendiri... dengan aku... hohoho...

Mungkin perkara ini akan berterusan ke generasi berikutnya ... sampai la bila bila...

Ahhhh... "Tuhan cipta manusia ni utk saling melengkapi... dan kita ditemukan dengan pasangan kita pun atas dasar yang sama... melengkapi antara satu sama lain..."

Susah betul aku nak tanam ayat kat atas tu dalam paler aku !


Hoyeh hoyeh !  Somi aku dah pandai dah tukar mentol lampu...


p/s : Masalah tukar lampu pun entri panjang jele jele ? Hahahaha...
Aku ada kelemahan jugak... aku tak leh panjat tinggi sangat... gayat... tapi aku tahan jer...



5 comments:

  1. kesian kak ya.. mesti dia sangat terasa kalau dibeza bezakan kasih sayang.. tapi memanglah anak anak ni.. macam mana kita cuba nak adil pun.. mesti ada yg tak puas hati kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak kecik tak pernah ungkit la... mereka tak perasan lagi. Tapi... kita ibu ni... yang tak memilih kasih... kena la ingatkan... yer dak ?

      Delete
  2. Sedih lak bca. Mcm sama jgk kes kita.xyah lh komen sini.kita dh pnh smbang kt wsap pun

    sy prasan si abg ni hensem dr yg lain kot. Dia ngn najmi jauh beza. Hihi

    sy jga hrp dpt didik ank2 jd menantu yg bertgjawab pd mertua mrk nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr... sila didik nantu akak tu baik baik yer... jangan bagi anak akak (amalia la kot) tu stress dapat somi yang tak reti tukar mentol yer... HAHAHAHA...

      Delete
    2. Abang hensem cara dia... adik hensem cara dia.. Tapi dua dua ada kelebihan masing masing...
      Cuma abang ni manja jenis merajuk diam... buat orang kesian... si adik dia manja jenis merajuk marah marah... hahaha... buat orang jadi geram...

      Delete