Search This Blog

Loading...

Thursday, March 20, 2014

Muhasabah diri lagi...

Hari ini result SPM keluar...

Hmmm...

Aku tak ada anak yang amik SPM.  Cuma aku hanya ingin share apa yang aku rasa.

Dulu... dulu... kekadang aku ni jenis riak.  Mementang la aku lebih cepat, lebih tahu, lebih pandai skit daripada orang.

Kekadang juga aku rasa aku ni pandai sebab aku rajin belajar.  Aku pandai sebab aku rajin berusaha.

RIAK BETUL KAN ?

Bila dah tua tua gini, baru la aku muhasabah diri sendiri. 

Sebenarnya semua tu kuasa Allah.  Nasib baik Allah yang bagi mudah aku belajar.  Nasib baik Allah bagi mudah aku memahami dan macam macam lagi la.

Sebab, kita tak tahu, mungkin usaha orang lain pun sama macam kita, tapi Allah yang menyediakan sesuatu yang lebih baik dari kita menyebabkan dia mungkin diberi kelebihan yang lain.

Begitu juga apa yang aku payah belajar... bukan semua benda aku suka, aku minat dan senang belajar.  Hahaha... contoh masak !!!! 

Jadi, sekarang ni, aku selalu melihat sesuatu dengan positif.  Kalau orang lambat buat kerja... aku selalu cakap pada diri sendiri... Nasib baik Allah bagi aku ni jenis cepat paham, menyebabkan aku cepat buat kerja.  Kalau Allah bagi nasib aku sama dengan dia... hmmm... tentu aku pun masih terkial kial buat...

Gitu ler... kita semua ni.

Kekadang kita tahu buat satu benda, kawan kita tahu buat benda lain.  Tapi, bila digabungkan, semua tu akan jadi satu kumpulan kerja yang hebat... 

Jadiiii...

Kalau kita berjaya dapat straight A's ker apa ker... jangan riak bangga tak sedar diri yer.  Sebab tanpa orang yang tak berjaya dapat A langsung ker apa ker... tentu negara kita juga tidak dapat membangun...

Ewaaaaaaahhhh....

Lagi satu... orang yang berjaya dapat semua A tu... belum tentu berjaya jadi jutawan macam orang yang gagal dapat satu A pun... sebab biasanya yang berjaya dapat A tu akan kerja makan gaji... sedangkan mereka yang gagal dapat satu A tu biasanya akan kerja sendiri... atau berniaga... hehehe... dan rasanya peluang untuk berjaya atas bumi Allah ni sangat sangat banyak !

So, ayuhhhh... teruskan usaha... samada anak kita dapat semua A atau tak ada A langsung...

Tuhan suruh kita berusaha... samada gagal atau berjaya... itu namanya Takdir...


p/s : Aku berjaya masuk univ... tak kaya.  Kak Mar ada SPM jer... itu pun lulus jer... tapi huhuhu... kak Mar lagi berjaya dari aku nih....


No comments:

Post a Comment