Search This Blog

Sunday, August 23, 2015

Nak buat roti nak buat roti...

Aku ni bukan la reti sangat masak. Dah berapa hari dah aku try masak. Macam macam benda dah yang selama ini aku tak pernah masak aku masak. Aku tak pernah masak nasik ayam... aku masak. Sambal itam pun aku redah buat... hahaha... Kek pun dah berjaya buat. Macam macam cara aku try utk dapatkan yang terbaik. Hahaha... baguih dok ado...

Masa si ARENA dok gile masak roti lagi aku teringin nak buat.  Tapi dia beli bread maker noxxa yang mahal gila... terbantut semangat aku... hahaha...

Ini nak belajar dari ummi... harap harap berjaya la hendaknya.


Now, aku dalam proses nak belajar guna OVEN. Kelakar plak. Aku fikir oven aku rosak. Aritu, TOK SU kata oven tu rosak. Aku yang tak pernah guna oven tu apa lagi, bila tengok lingkaran pemanas dia tetiba padam selepas beberapa minit nyala, terus aku fikir oven aku rosak.
Periuk serbaguna mak.  Kekadang bakar ayam dalam nih... hehehe...
Aku pun pindahkan kek yang aku buat ke dalam periuk serba guna mak aku... sudahnya kek tu bantat... hahahaha... tak per... belajar tu kan ker mahal... tambah tambah dari pengalaman. Kalau tak berjaya, itu maknanya kita boleh buat lebih baik... Sib baik aku lom beli baru dan buang yang itu... alahai...

TERUK KAN ????
Ok... utk buat roti pula, aku tak pasti resepi dari mana nih, agaknya dari azlitamasammanis kot. Tak apa la... semoga mereka yang share resepi ini murah rezeki.  Betul kot ummi, dari dia ni, nak kredit utk dia... karang salah orang plak..

Basic Sweet Bun Dough 

400gm tpg high protein
500gm tpg gandum
165gm gula
15gm garam
6 sdt yis
+-500ml susu segar
1 biji telur
90gm lemak sayur
1 sb pelembut roti (bread softener)
Campur semua bhn kering dan gaul rata. Masukkan telur dan tuang susu sedikit demi sedikit sambil uli. Uli sampai doh lembut bila di tekan dgn jari dan tidak melekat di mangkuk. Masukkan lemak sayur dan pelembut, uli sehingga sebati. Rehatkan doh hingga naik sekali ganda (+-45min).
Penyekkan doh dan bentukkan. Biar naik sekali ganda dan bakar pd suhu 170 sehingga masak (+-20-25min)

Aku yang tak reti apa benda, terpaksa la nanti bertanya kedai...

Ini susu segar... pun belum tahu kena cari kat mana.  C-Mart ada kut.  Alahai... melilau la aku nak cari sana sini...

Mixer pun kena beli... hehehe... tapi mungkin aku beli jenis singer jer.  Murah skit. RM110 jer kot... sat nak check semula.

Belum tahu nak cari kat mana.  Aritu pegi kedai kek, tak ada plak tepung gini... hmmm....  ini tepung utk buat roti.

Vanilla butter cake 

Bahan
 230 gm butter
4 biji telur
200 gm gula kaster
200 gm tepung naik sendiri
60 ml susu segar
1 tb vanilla essence

Asingkan kuning dan putih telur. Putih telur pukul hingga kembang dan tidak jatuh bila di terbalikkan. Masukkan gula sedikit2 sehingga kembang
Pukul mentega dan 150 gm gula hingga kembang. Masukkan essence vanilla.
Masukkan telur kuning satu persatu
Masukkan separuh dr tepung. Masukkan susu 2 kali sebelum masukkan baki tepung gandum.
Masukkan separuh dr adunan telur putih dan putar dgn kelajuan perlahan.
Tuang dlm loyang dan ratakan. Bakar



Ha... plan nak beli yang ini.  Harap ok la...
Aku ada mixer juga... tapi tak ada stand.  Kalau nak buat kek atau roti jenis kena pusing lama lama... mau lenguh jugak tangan tu...

Tak per, aku tengok hubby pun macam ok jer aku membeli nih...

Nak jadi suri rumah la katakan...  sambilan...

Sejak anak anak pandai meminta makanan... aku sebagai ibu ni rasa macam teringin nak masak macam macam.  Sebenarnya dah lama aku teringin nak belajar... tetapi sebab push factor tak ada, jadinya aku tak berapa semangat.  Now, berkobar kobar semangat, apa lagi... dok mengumpul bahan la nih...

Siri kek yang tak jadi... hahaha... sebagai pengalaman berharga...

Gigih masak dalam noxxa... tak pernah orang buat masak kek cheese dalam noxxa, aku pi buat... hah ! Ini la hasilnya...

Ini kek yang aku masak dalam oven dan keluarkan letak dalam piuk lejen mak.  Nampak macam elok kejadian awal tu... tetapi seketika kemudian dia terus turun ... bantat jugak !!! Hahaha... tapi anak makan macam biasa jer... kesian kat Hakimi.

Nanti mama buat lain bagi sedap !


Ini tepung yang aku beli.  Belum lagi masuk tepung high protien nak buat roti lagi tu... yis pun tak masuk lagi... banyak la bahan nanti penuh kabinet.  Nanti kita belajar tiap minggu buat masak masak !


Contoh kejadian roti, kasi semangat skit yer !





Bun spiral

Tepung high protein 200gm
Tepung gandum 50gm
Gula 37gm
Yeast 5gm
Butter 30gm
Whipped cream campur air ais 150gm
Kuning telur 1
Garam 4gm
Bread improver 1 gm
15gm susu tepung

Campur semua dlm mixer adun hingga elastik n timbang 40gm lilit di acuan kon.. rest for 1 1/2 hrs..milk wash n tabur habatus sauda.

Gulung panjang dan roll di kon n bakar

inti salad atau sambal


No comments:

Post a Comment