Search This Blog

Loading...

Sunday, August 16, 2015

Menyanyi di tepi telinganya...

Dua tiga hari ini, aku membeli barang keperluan anak anak.  Kasut sekolah baru dan baju aktiviti serta beberapa lagi perkara yang mereka minta.

Dan bila aku bercakap dengan suami, aku tanyakan...

"Abang... ada duit tak... tadi beli barang anak !"
"Tak ada..."

Amboi... mudah sungguh jawapan.

Banyak kali bila aku tanya, jawapan tu keluar dari mulut dia... biasanya aku diam sebab malas bertekak.  Kali ini aku bising bising...

"Abang cakap la macam tu... nanti saya doakan abang tak ada duit langsung !!!"
"Apa la cakap gitu bla bla bla... semalam dah bagi duit... gaji lambat lagi masuk... bla bla bla bla !"

Lepas tu aku senyap jer la.

Petang tu, dia balik umah, dia tanya berapa harga barang anak yang aku beli.

"Dalam seratus "
"Nah... amik seratus nih"

Aku terima dengan senyuman.

"Ada pun duit... lain kali saya nak menyanyi lagi kat telinga abang... sampai abang jemu... nak duit nak duit nak duit "

Semalam, kasut adik mi tak beli lagi... aku minta lagi duit dengan dia.  Dengan mudah dia berikan duit.

"Haaaaaaaaa... ada pun duit... takut la tu kena sumpah dengan bini... HAHAHAHA", kata aku sambil gelak setan !

Lepas tu hubby bagi lagi duit... katanya duit aku urus anak ke KAFA dan balik sekolah...

Agaknya lelaki boleh bagi duit dan spare duit utk keperluan rumah... dengan syarat kita minta bersungguh.  Kalau kita minta sekali, lepas tu give up... dia pun hoyeh hoyeh boleh beli hp mahal la... hehehe...

Sabor jer la dapat bini gini... siap nak sumpah suami !

Kena banyak belajar dari isteri yang tidak jemu bercakap !!!!




4 comments:

  1. tahu takut, haha
    tak perlu mintak pun kalau tahu itu tgjawab dia
    isteri cuma support mana yg kurang, itu pun kalau rasa nak tolong
    kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer IRFA...
      Hehehe... kekadang, kita dah ajar dari dulu sebab kita berdikari dari bujang, bila bersuami, kita tak perasan kita masih buat semua benda... last last, suami tak belajar utk bertanggung jawab secara sendiri...

      BTW... biar lambat pun... tetapi sempat... hehehe

      Delete
  2. Hehe.. sama mcm zar.. siap wassap berapa total beli brg anak isi minyak isi touch n go. Lelaki ni kalau kita diam dia ingat kita x kisah padahal kita kisah sgtttt so nyanyi je hri hri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer la... nak belajar nyanyi macam zar cakap ler nih... hehehe...

      Delete