Search This Blog

Loading...

Wednesday, July 8, 2015

Update tanaman...

Ini bayam kampung... banyak plak peminat dia... berlubang sana sini daun dia.  Tak tau la sempat atau tidak makan...

Ini cekur... dah subur dah semula selepas kurus dan kuning serta kecut disebabkan ujikaji dengan MOL pekat hari tu... huhuhu... kesian kat pokok...

Pokok belalai gajah... ulam kot ?  Tak pernah makan pun... 

Kunyit... dah subur... tapi lom penuh lagi polibeg...

Capsicum... dah tua dah...

Tapi masih berbuah lebat lagi... cuma tak berapa sedap sebab nipis jer... tak macam buah yang dari kameren atau tempat tempat sejuk tu...  Susah nak jaga plak tu... berebut dengan lalat buah.  Memang ada ubat sembur, tapi tak berapa mujarab sangat semburan tu kalau ujan selalu...

Ini pokok beluntas kot... atau bebuas... aku masih tak pasti pokok apa tah...


Halia... harap one day, aku dapat makan halia yang ditanam sendiri ni.  Banyak polibeg juga aku tanam.  Kunyit biasanya kita makan daun saja.  Kunyitnya masih tetap kena beli, kecuali sangat rajin nanti utk jemur kering dan blend utk jadikan serbuk.


Serai... tanam dalam polibeg kali ini utk memudahkan penjagaan.  Sebelum ni tanam atas tanah, semak sangat daun dia... 


Cekur... try dalam tayar plak sebab dlm polibeg tu kecik sangat... hehehe...




No comments:

Post a Comment