Search This Blog

Loading...

Monday, April 27, 2015

Ulam Cekur...

Cekur ni makanan yang sesuai utk orang tua tua skit.  Kiranya aku ni tua la.  Kalau aku muda muda dulu, tak ada la nak makan benda benda macam ni.

Aku belajar makan ulam cekur ni bila dah kawin.  Arwah Opah suka masak kerabu keli yang letak cekur ni salah satu dari ramuannya.  Sedap sangat.

Feberet hubby la... jadi... aku pun belajar la masak masakan kegemaran dia... isteri mithali la katakan. Oleh kerana kekadang susah juga nak dapat cekur ni, makanya aku pun tanam la.  Memula tanam dulu sangat kurus dan kecik, sebab letak atas tanah dan pada musim panas kering.

Selepas join group FB, hobi aku menanam yang dah lama terbenam muncul la kembali.  Jadinya, aku beli la banyak banyak tanah dan polibeg...


Lalu aku angkat yang dok kat atas tanah, taruk dalam polibeg, letak bawah teduhan plastik hitam tu...


Subur naiknya... dan dua kali dah amik makan... kalau tak, penuh polibeg nih...


Aku pun amik lagi yang atas tanah... dan masuk dalam pasu... letak bawah teduhan...

Ini juga... harap ianya naik subur...


Ini isinya... gambar pinjam gugel punya...

Ini kerabu versi Opah kami... kalau letak cabai merah, kalernya lebih merah...

Kerabu Keli Resepi Opah :

Bakar keli...

Tumbuk sambal belacan... campur dengan ubi cekur dan tumbuk sekali.
Potong bawang dan daun cekur diricik halus...
Letak dalam pinggan semua bahan kat atas dan campur dengan santan pekat...gaul serta tambah rasa apa yang kurang... garam... cabai.... asam ... dan lain lain rasa yang sesuai dengan lidah kita...  

Tuang atas keli bakar dalam pinggan lain, atau letak jer keli tu dalam pinggan kuah tu...


Gitu jer aku buat...







Resepi yang proper skit... tapi beza skit dengan resepi opah...

Resepi Kerabu Keli :

3 ulas ubi cekur.
3 ulas bawang putih dibakar.
2 ulas bawang merah dibakar.
Beberapa helai daun cekur muda dihiris halus-halus.
Beberapa biji cili padi, mengikut darjat kepedasan.
Semangkuk santan kelapa perahan pertama dengan air masak.
Sedikit garam dan gula (jika mahu)
Sedikit air limau (jika mahu).


Tumbuk ubi cekur, bawang putih, bawang merah dan cili padi hingga lumat.
Gaulkan dengan semangkuk santan kelapa. Sekali dengan hirisan daun cekur.
Masukkan dan adjust garam, gula (jika mahu) dan air limau (jika mahu).
Ikan keli yang masih panas dipanggang tadi dicelupkan ke dalam sambal santan tadi. Biarkan terendam beberapa ketika sebelum di makan dengan nasi panas.

Kredit : http://akuyangakut.blogspot.com/2010/07/anak-ikan-resah-menanti-malamhabuan.html

7 comments:

  1. KAWAN JAWA SAYA PANDAI MASAK GUNA CEKUR NI
    SY PANDAI MAKAN JE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer la... kalau somi yang suka makan... harus la irfa pun pandai buat... hehehe... akak ni, kari pun belajar lepas kawin tau !

      Delete
  2. Sedapnya.. Kakchik share resepi ye trm kasih.

    ReplyDelete
  3. Sedapnya.. Kakchik share resepi ye trm kasih.

    ReplyDelete