Search This Blog

Wednesday, July 31, 2013

Drama buka puasa...

Petang petang, bila aku balik, Tok Su dah siap masak.  Kalau pun tak siap lagi, ada la tambahan beberapa lauk lagi.  Petang marin kami berbuka posa dengan mee bandung (nasi tetap ada).  Sementara menanti azan, kami akan menonton cerita korea yang kebetulan semalam adalah last episod (King of Fashion). 

Nampaknya drama korea ni sangat tidak best ending... tak suka sangat dengan ending dia (sepanjang 3 4 episod terakhir sangat tidak seronok !)

Sambil menonton, bila Najmi datang melilau lilau depan aku, aku akan panggil untuk duduk di samping atau di riba aku untuk aku peluk dan cium dia.  Memang dia tak berapa suka bila dia sibuk dengan aktiviti apa apa tah dia.  Kelam kabut dia bangun untuk pergi dan aku teruskan tengok TV.

Pada minit minit terakhir nak berbuka posa, hubby ke depan dan mengarahkan kami tutup TV dan bersedia di meja.  Kami pun pegi la mengadap makanan dan menunggu azan.  Bila azan bergema jer, aku pun ambil segelas air laici dan hulur pada abang yang berbaring di sofa sebab tak larat bangun.  Kemudian hubby bertanya tanya di mana Najmi.  Hubby cari kat luar, tiada.  Aku yang baru makan sesudu mee bandung pergi ke depan dan memanggil manggil nama Najmi.

"Adik Mie !!!  Adik Mie !!!"

Tiada sahutan. 

Hubby mula marah marah.  Katanya aku terlalu asyik dengan TV sampaikan anak tak masuk rumah pun buat tak tahu.  Dia marah kerana aku tak pastikan anak masuk rumah... bla bla bla... memacam la dia marahkan aku.  Aku diam saja, tak guna bergaduh.  Aku pun rasa nak nangis dah. Aku ingatkan cerita dalam paper pasal anak hilang.  Aku juga ingat mengenai pelukan aku tadi. Aku takut jika itu adalah pelukan terakhir aku... Arggghhhhh.... sipi sipi jer aku nak nangis tetapi aku tahan jer.

Aku tahu, hubby aku tentu lagi teruk.  Aku tengok muka dia memang tensen abis.  Menyumpah nyumpah motor yang tak boleh start.  Lepas seketika, dalam remang petang tu, dia cari anak dia.  Kami mencari dalam rumah, kot dia tertidor di mana mana.  Kakak dan Mira cari dalam longkang, takut adik dia terjatuh dalam longkang.

Senyap sunyi rumah dari suara dia... kat depan rumah tiada, dalam rumah tiada, rumah kawan dia tak ada.  Petang petang tu kami dok melaung laung nama dia.

Seketika kemudian, terdengar suara Mira yang telah jumpa Najmi.  Dia menyendiri kat belakang kereta Wish.  Merajuk sebab kakak dia tutup pintu waktu dia nak masuk berbuka.  Dia tak posa tapi dia juga tak makan benda berat berat... jadi dia pun lapar dan dahaga (katanya !).

Lega hati aku melihat muka Najmi.  Aku pujuk dia masuk dan berbuka.  Aku tengok muka hubby nampak sangat dia lega... dan mengarahkan kami masuk dan sambung berbuka...

Hmmm...

Drama sungguh !!!

Sib baik aku tak nangis lagi... sebab aku tengok muka hubby dah macam nak nangis sangat sangat dah.... hahahaha !

"Abang... lain kali boleh tak jangan marah marah ? Abang kan dah 40an, patutnya abang lebih penyabar dan tenang.  Kami pun risau juga tadi !"

Hubby diam saja. 

Bila Tok Su buat lawak parody pasal hubby start motor dan marah marah tu, kami gelak gelak semula... termasuk hubby...

Lawak betul... sib baik tak ada apa apa...

Posted by Picasa

4 comments:

  1. mula2 berdebar baca,tp ending mmg buat sy gelak
    lagi nak gelak sbb toksu siap buat parody
    hahaha
    ada video tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... tak ada la... tak teringat nak rakam... hahaha...

      Apa apa hal pun, sempat la merasa panik bila anak hilang... memacam terimbau kat kepala nih... maghrib maghrib plak tu... orang semua sibuk dengan berbuka... kita terjerit jerit panggil nama anak !

      Anak bertuah !

      Delete
  2. Hehehe... anak anak memang suka buat drama kan akak

    kalau pergi supermarket, hilang kelibat anak pun dah risau sangat


    ReplyDelete