Search This Blog

Sunday, July 28, 2013

Cerita anak anak...

Anak anak kecik aku... 6,7 dan 9 tahun... yang kakak kira dah besar la... dah cerdik.

Bebaru ni budak tiga orang ni sudah menghabiskan duit kakak dia yang beratus ringgit... dia beri pada anak jiran yang minta dengan dia... adoiii la...  Mengamuk kami laki bini.  Kakak letak dalam beg dia, adik adik dia usung dengan beg beg tu dok kat luar...

Perangai lain plak... tiap kali mandi, abis sabun mandi... dengan pencuci 'tut' aku pun mereka tuang... adoooiii... tensen betul... katanya nak main buih buih.

Bila aku marah marah... masing masing salah menyalah...

Bila main air plak, siap la buat ski atas lantai rumah... abis basah.  Bila aku marah, jangan buat lagi, siap diorang cakap 'Baik boss !!!'.  Tak takut langsung dengan mama mereka yang garang ini.

Si Najmi plak, pandai jer dia memutar belitkan ayat...

Aku yang tak posa dulu, makan depan dia.  Dia tanya aku posa ker tidak.  Aku jawab aku posa.  Kenapa makan... dia tanya.  Aku jawab aku rasa jer...

Now, dia pun gitu... bila tanya posa... bila makan abis sepinggan.  Tapi posa... bila tanya lagi...  katanya rasa saja... hahaha... padan muka aku... tipu anak lagi...

Abang yang selalu berguling guling lapar, lately dah nampak cam ok skit.  Tak berguling lagi.  Dah senyap jer membantu Tok Su buat kuih atau tidor kat depan.  Itu pun sebab aku dah tak kejut dia sahur dan tak bagi dia posa... Last last, dia sendiri yang pesan pada aku kejut sahur sebab dia nak posa... dan aku siap cakap kat dia, kalau nak posa, jangan merengek dan menangis petang... stress mama dengar...

Apa apa la anak anak aku nih...

Oh ya... Amalia dah ada pakwe yang take care dia... yang belikan makanan kat dia kat sekolah.  Nama pakwe dia Hasan.  Dia kata dia nak kawin dengan Hasan bila dia besar nanti... Siap la dia nak suruh si Hasan tu belikan cincin dan pakaikan kat dia masa kat umah Hasan.... HAHAHAHA... aku gelak jer dalam hati...

Si Kakak dah besar dah... dah nak masuk kategori remaja dah.  Dah mula pakai baju aku dah... dah mula mengomen dan melawan cakap aku... adoiii la...





2 comments:

  1. anak2 akak bayar zakat fitrah ke?
    abis tu mcm mana?
    dpt balik x duit tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam skit la nak dapat balik...

      Think positif... at least tak la ilang ribu riban... huhuhu...

      Delete