Search This Blog

Loading...

Thursday, July 4, 2013

Buah letup


Aku tak tau namanya apa, tapi kami panggil buah letup la. 

Ada satu jenis lagi buah letup, yang jenis dok kat atas tanah tak menjalar (orang panggil pokok renek la makcik !).  Buahnya tu bersarung yang kalau kita letupkan atas tangan, bunyi 'POP' tu cam best jer.  Buah dia pun manis manis jer...  Lama dah aku tak nampak buah letup tu.  Dah pupus agaknya.

Tapi buah letup atas tu, ada juga sesekali aku nampak.  Buah yang ini rasanya sedikit masam manis...

Hmmm... Kenangan masa kecik... suka sangat mencari buat letup nih kat padang padang kat tanah yang lapang asal dari paya !

p/s : Buas jugak aku ni !  Pic tu aku amik kat depan opis aku... kiranya masih tidak pupus la pokok ni.


Posted by Picasa

2 comments:

  1. eh samalah kita.tgh panas terik berjalan kliling kampung cari buah letup ni.balik kg tu ari sy jumpa pokok ni,ambik tunjuk kat anak .boleh dia tanya 'takde racun ke buah ni?boleh makan ke?'huhu

    ReplyDelete
  2. Hehehe... bagus jer... sampai hitam legam akak nih...

    Anak akak seronok explore... sampai sekarang. Tapi tak ada apa yang nak diexplore, sampai longkang depan rumah pun nak explore

    ReplyDelete