Search This Blog

Loading...

Sunday, July 21, 2013

Anakku si Abang....



Hari Tok Su sampai rumah, Abang tidor dengan Tok Su.  Adik Najmi pun tidor dengan abang.  Mereka seperti tidak dapat dipisahkan.  Adik sentiasa ikut apa saja abang dia buat.  Abang makan apa, adik nak makan yang sama... biasa la tu kan ?

Tok Su akan bercerita dengan mereka sebelum tidor.  Aku tak tahu apa yang mereka bualkan sebelum tidor.

Abang, bila sahur, ok saja... bangun tanpa banyak kerenah.  Tetapi, bila petang petang jer, dia punya rengekan, buat kami satu rumah stress. Kelaparan tak makan seminggu jer gaya dia.

Dan, sudahnya, bila hari cuti, aku cutikan juga dia dari berpuasa.  Malas nak dengar dia merengek dan menangis kelaparan serta membentak bentak hentam pintu bilik bagai...

Jumaat lepas... kami yang kesiangan tak makan sahur (HAHAHA... aku tertidor semula selepas alarm berbunyik... ingat nak lelap sat... sedar sedar dah azan !)  Aku yang tak boleh posa lagi, dengan selambanya panaskan spegeti dan juga masak kuah dia untuk anak anak yang mungkin tak kuat nak posa.  Yang lain tua tua semua posa biarpun tak sahur.

Abang yang aku lihat merengek rengek aku tarik masuk dapur dan aku suruh dia makan spegeti tu.  Abis sepinggan...

Lepas seketika, dia merengek lagi...

Aku ingat dia bergaduh dengan adik adik dia... Tanya adik adik dia, mereka jawab tak tau.  Lepas merengek... dia pegi ke pondok depan umah.  Dari merengek dah meraung menangis nangis plak dia kat situ...  Aduiii la...

Aku yang melihat dari jauh, heran jer.  Kenapa anak aku sorang ni ?  Adakah dia sedang mengalami fasa murung ya amat ?  Aku abaikan... lantak la dia nak nangis sorang sorang kat pondok tu...

Aku tanya Tok Su, Tok Su pun tak tau...

Lama skit, dia masuk rumah... dan dok di sofa dengan air mata kat pipi...

"Abang kenapa nih ?"

"Abang nak selimut abang... "

HAHAHAHA.... Kesian kat abang.  Rupanya selimut abang, Tok Su basuh.  Aku gantikan sekejap dengan selimut lain yang dari jenis yang sama tetapi lebih baru.

Abang berhenti menangis.  Selimut dia yang telah kering petang tu aku beri pada dia...

"Selimut abang busuk !"

Komen abang...

Adoii la... selimut dia yang busuk sebelum ni dia kata wangi ? Selimut yang dah dibasuh dan wangi dikatanya busuk ?

Isk isk isk...

Tak sangka aku abang ni sampai tahap gitu addict dia pada selimut dia...

Aku beritahu Tok Su mengenai selimut abang.  Tok Su cakap abang dah minta malam tadi sebelum tidor, tapi Tok Su janji nak bagi esok... dan esoknya masih tak dapat selimut tu, itu sebab jadi gitu... 

Abang abang...

Abang dengan selimut sejak dari dalam buaian lagi...  dia tak akan tidor selagi aku tak letak selimut pada dia... enjutla buaian tu sejam pun, dia tak akan lelap.  Tapi, taruk jer selimut tu sekejap jer lelap.  Aku pun tak tau kenapa... dan aku perasan benda tu bila adik beradik aku datang rumah dan try enjut dia... dan dia tak tidor tidor... lepas tu baru aku tau dia ada kebiasaan gitu...  (Aku letak selimut berlipat atas badan dia untuk elak sejuk dan juga nak bagi selesa tidor !)

Ada satu video dia heret selimut tu, masa umur dia dalam 3 tahun gitu... dan abah dia marah marah dia sebab heret selimut tu masa nak ikut abah dia berjalan... sangat lucu... hehehe..

Kenangan nanti bila abang dah besar panjang...

Tak pasti bila abang akan hilang ketagih pada selimut busuk tu !
Posted by Picasa

4 comments:

  1. ada yg addict dgn bantal
    ada yg addict dgn selimut
    so far anak2 sy xde addict dgn apa :)
    tp adik sy smpi demam sbb mak buang bantal bsuuk dia
    dar kecik smpi skolah menengah dia usung bantal tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoii la... susah la nanti kalau sampai demam bagai...
      Orang kata, budak yang ada addict dengan satu satu benda tu, biasanya tak nakal... jenis baik jer... buat hal sendiri... betul ker ?

      Delete
    2. emm tahlah.kalau ikut citer adik sy ni,dia paling pelik perangai,paling banyak buat mak ayah menangis.huhu

      Delete
    3. Bila dah besar kot... masa kecik baik kot (masa dia addict dengan benda tu la !)

      Dah besar panjang... memang la kita ni perangai uduh jer...

      Delete