Search This Blog

Loading...

Tuesday, August 16, 2016

Apam Coklat



Menggunakan resepi di atas, saya kukus pula.  Saya silap bila saya campur semua bahan B dan pukul sampai kembang.  Bila tengok cara caranya, baru perasan air suam tu diletakkan akhir sekali.  Hahahaha... sabor jer.  Tapi jadi jer...  (Apa la resepi atas tu tulis pukul bahan B sampai kembang, jadi, saya campur semua bahan B dalam bekas, padan muka baca tak abis)

Naik sangat cantik...

Bulat bulat jer  ...

Kak Ya nak letak coklat rice... saya suruh jer letak...

Bila masak, jadi uduh gini... hahahaha... rasa tetap sedap jer... rupa jer uduh sikit.

Resepi ini perlu kertas cup cake.  Kalau buat macam apam gula hangus, kek ni lekat kat bekas merah tu... apa tah namanya.

Bila apam coklat ni siap, abang merungut, tak mau yang coklat.  Nak apam pokaldot.  Ades... saya yang kekurangan bahan (tak ada ovalet), terpaksa ubah suai resepi kat atas tanpa coklat... jadi seperti di bawah.  Tetapi kurang gebus.




Anak anak kurang suka. Kemudiannya, saya oter lagi.   Saya ambil ganache yang disimpan dalam peti ais (dah keras pun), belah apam comey ni dan letak ganache coklat tengah nya... Wahhh... yummy.  Saya pun suka, anak pun suka.

Letak ganache macam ni ler... sedapppp !


Jadi, abis la ...

Hari ini anak suruh buat lagi... hahahaha...

Buat lagi sebekas ni malam tadi.  Ada orang tanya berapa biji dapat.  Lupa nak kira.  Sebenarnya buat besor gemok nih.  Kalau bekas merah tu kecik, sebiji dia kecik jer.  Tapi, kalau bekas merah tu besar, dia besar pulak. Suka hati la nak besar mana.  Kalau nak jual, mungkin mereka nak bagi banyak. 

Oleh kerana saya nak bagi anak makan, jadi saya buat cepat cepat jer la... cepat siap.  Penuh mulut utk sebiji kek nih.  Makan 6 biji dah kenyang... hehehehe...


Ganache :
Coklat Gelap + whipped cream


No comments:

Post a Comment