Search This Blog

Monday, April 4, 2016

Kenangan lama...

Semalam, bos lamaaaa sangat datang opis kerana lawatan kerja jabatan dia.  Sesambil tu dia cari kawan kawan lama.  Termasuk la saya.

Bos lama saya tu yang sebelah kanan saya.  Orangnya masih seperti dulu kali pertama saya jumpa.  Masa saya di bawah dia, rasanya dia masih bujang.  

Bila dia kawin, dia berpindah kerja ke Perak mengikut suami dia.

Until now, dia masih di sana.  Bahagia dengan beberapa anak yang comel dan bermata sepet seperti dia... hahahaha...  (macam la saya mata bulat... anak anak saya juga bermata sepet... dah la sepet, kurang cerah plak tu... alahai...)

Teringat saya waktu saya mula masuk kerja sekarang.  Tahun 1997.  Waktu tu saya baru jer kawin.  Kiranya masih dalam fasa honeymoon.  Dah berpisah plak dengan somi.  Memang sedih la.

Tahun 1997, zaman IRC, MIRC, Kedai Kopi, #kampung dan macam macam lagi tempat lepak budak IT.

Termasuk saya juga... melepak kat situ buang masa sebab bosan.

Kerja saya waktu awal awalnya kurang mencabar.  Jadi, banyak sangat masa terluang, sebab tu saya mengular saja.

Bos saya yang ini siap pesan kat saya, jangan main internet masa kerja.  Siap pula saya tanya... "Errr... main internet ni ada kenaikan bil ker ? " ... mungkin ayat lain tetapi maksud yang sama.  Muka dia berubah.  Sungguh, saya bertanya ikhlas sebab saya tak tahu.  Internet waktu tu sangat baru  bagi saya.

Selepas bos besar saya, En G waktu mendapat report dari orang lain yang mengata ngata diri saya, lantas dia selalu beri kerja pada saya.  Sungguh, kerjanya tidak mampu membuat saya hilang bosan.  Setiap kerja yang dia beri, saya buat dengan pantas.  Kalau tak siap waktu kerja, saya akan stayback sampai malam.  Yer la... dah somi tak ada... nak balik umah pun bosan !

Siap En G tanya saya, kenapa saya siapkan kerja cepat sangat... tak sempat dia nak bagi kerja lain.  Hahahaha... pantas kan ?

Lepas tu baru la saya join projek projek luar... untuk menambah pendapatan dan juga mengisi masa saya.

Lama lama zaman tu berubah juga... IRC, kedai kopi dan lain lain makin pupus... sampai la sekarang ni pupus terus.

Memula tu saya berkawan dengan geng blogger...now, orang sibuk dengan FB, whatapps dll...

Kebanyakkan kawan yang saya kawan adalah geng IT yang dapat membantu saya belajar IT, buat website, portal, linux dll programming yang baru.

Kepada yang tak tau, memang mengata saya suka CHAT... hahaha... apa apa la...

Mulut orang mana boleh tutup... kan ?

Asalkan saya buat kerja... dan siap kerja saya... dan tak kacau orang .... juga tak menyembang kuat kuat... ok la tu. 

Kan ?





No comments:

Post a Comment