Search This Blog

Thursday, December 8, 2016

Tetamu datang bawa rezeki...



Hari pertama adik saya dan keluarganya sampai, anak saya berkurung dalam bilik. Hmmm... sangat geram saya, 'perak' sangat !
Hari kedua, mereka masih cuba menyesuaikan diri. Saya bawa berjalan dan makan makan untuk memecahkan iceberg.... hahaha...

Hari ketiga, rumah saya dah macam tempat permainan kat atas CMart.... ada yang berkaraoke, ada yang berperang... riuh rendah. Si Adik Mie berlari lari pusing dan menyorok di belakang saya minta bantuan... kerana peperangan tu... hahaha... mana yang berperang menjerit jerit sakit... tapi tetap teruskan peperangan. Mana yang bernyanyi, bergilir gilir bersuara sumbang... hahaha...
Hari keempat, mereka dah nak balik pulak... saya ajak juga mereka mandi kolam bersama anak anak saya.

Hmmm...
Petangnya , mereka bertolak ke rumah kakak saya pula. Tinggal la rumah saya seperti biasa semula... sunyi sedikit la...

Sedang saya tengok internet TV, anak anak datang meluahkan perasaan... Seperti biasa, saya 'pause', dan mendengar mereka bercerita.
"Seronok sangat sangat sangat mandi dengan mereka tadi", abang menekankan perkataan sangat sangat tu... menunjukkan betapa dia sangat gembira.
"Yer ker ? Apa yang seronok ? Abang belajar berenang ker ?"
"Yer, tapi itu sikit jer. Diorang baling Abang masuk kolam"
, semangat dan ceria anak saya bercerita.
"Kak Ya ajar mereka buat terjun pusing... "
Bla bla bla... mereka bercerita dan saya mendengar. Macam macam mereka bercerita.

"Sekarang ni sunyi balik rumah kita", Kak Ya mengadu.

Dia yang paling gembira bila keluarga Pak Tam datang rumah kerana dia ada kawan sebaya dan kawan perempuan untuk dia bermain. Ada geng. Boleh naik basikal bersama sama. Boleh tidor dengan geng perempuan bersama sama...
Saya gembira adik saya datang rumah. Dari Pahang jauh drive untuk bercuti cuti bersama kami di Kedah.

Maaf atas layanan yang tak sempurna, maaf juga kerana tidak dapat bercuti melayan kehadiran. Kehadiran tanpa notis tiga hari ni susah skit... sebab nak cuti pun kena beri notis tiga hari... hehehe...
Apa apa pun, jangan pernah jemu datang lagi...

Makan makan bersama Pak Tam, adik saya.

Kata Pak Tam, sesekali dia rasa kecik hati bila ada yang menayangkan agenda makan makan besar mereka di FB atau aktiviti keluarga mereka berjalan.  Pak Tam anak ramai... tak la banyak sangat duit, jadi, memang itu jadi kekangan pada dia.

Sesekali bawa makan makan macam ni dengan anak anak yang besar, memang sangat berbaloi... Kalau mereka masih tidak kenyang, boleh saja kami tunggu mereka makan sampai dua jam...

Hahahaha...






No comments:

Post a Comment