Search This Blog

Wednesday, December 21, 2016

Apam Pisang dan Kek Pisang

Apa beza apam dan kek ?
Saya tak la tau.  Macam sama jer... hehehe...

Apa pun, saya ada buat kek pisang versi kukus dan bakar.

Untuk kukus saya cuba resepi dari Azlina.
Untuk resepi ini, texture pisang dalam tu kurang jelas.  Mungkin sebab diblender.





Jadi untuk resepi bakar, saya cuba gabung dari dua resepi.

http://www.azlitamasammanis.com/20…/…/kek-pisang-lembut.html
dan
https://iamaproudmama.blogspot.my/2016/07/resepi-kek-pisang-menggunakan-sukatan.html

Hasilnya sangat cantik dan gebus.  Anak saya yang tak berapa suka kek pisang, boleh suka pula. Agaknya sedap la kut.  Seperti biasa... saya kurang suka kek lain selain kek coklat !



Untuk resepi ini, saya cuba memudahkan cara saya...

KEK PISANG (BAKAR) 
(edit daripada http://www.azlitamasammanis.com/2015/01/kek-pisang-lembut.html)

4 biji telur gred A
1 cawan gula kastor atau gula halus (kurangkan jika menggunakan pisang yang manis, spt pisang emas)

1 sudu kecil teh esen pisang atau esen vanilla
1 sudu besar Ovalet

8 biji pisang emas ~ 7 biji dilecek dan sebiji di hiris nipis untuk hiasan
(Untuk mudah jika pisang ada kecil besar, agak agak setelah dilenyek, dapat lebih kurang cawan pisang...)
sedikit garam
1 sudu kecil soda bikarbonat

2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder

3/4 cawan buttercairkan atau minyak jagung atau apa apa minyak masak.



CARANYA:

Mula-mula kita kena panaskan oven dahulu pada suhu 170C
Oven hendaklah di panaskan 15 minit sebelum memasukkan kek ke dalamnya

Campurkan tepung gandum bersama baking powder dan kemudian di ayak, ketepikan

Pisang di lecek lumat. Tinggal baki 1 biji untuk hiasan
Campurkan garam dan juga soda dalam pisang lecek dan gaul rata, ketepikan

Dalam bekas pemutar, putarkan telur bersama gula dan esen pisang serta ovalet hingga kembang
Kemudian tuangkan butter cair dan gaul rata

Tuangkan adunan pisang separuh ke dalam adunan telur dan putar sebati.
Kemudian masukkan tepung dan putar lagi sampai sebati. Masukkan adunan pisang semua, kaup balik sehingga sebati (ini supaya texture pisangnya jelas).

Sediakan loyang ukuran 9 inc, alas loyang dengan kertas pembakar dan sapukan loyang dengan sedikit butter
Tuangkan adunan ke dalam loyang dan hiaskan atas adunan dengan kepingan pisang yang di hiris nipis.
Bakar dalam ketuhar pada suhu 170 C selama 45 minit atau sehingga kek telah masak dengan sempurna.
Cucuk tengah kek dengan lidi untuk pastikan kek telah masak. Jika lidi keluar kering maknya kek telah cukup masak, jika sebaliknya tambahkan lagi masa membakar.


No comments:

Post a Comment