Search This Blog

Loading...

Friday, August 30, 2013

Rasa serik - jamuan raya

 
Kelmarin jamuan hari raya jabatan aku.  Aku memang rasa berat hati nak pegi sebab tak ada kawan.  Tapi aku gagahkan juga hati pegi sebab nak bergaul dengan orang la kononnya... nanti orang kata macam apa tah , tak bermasyarakat.

Aku naik keter sorang sorang jer, sebab senang nak balik... yer la... kekadang anak aku call karang, susah plak... mereka nak balik sekolah la itu la ini la.

So, sampai kat tempat jamuan... aku yang menonong sengsorang tengok tak ada sapa pun yang ajak aku join mereka... huhuhu... sedih kali pertama...

Dah aku plak dok la kat meja untuk nam orang... tapi dok sorang sorang... sedih kali kedua...  Ada beg atas meja tu, aku harap ada orang yang datang sat lagi... dan duduk dengan aku... tak la aku kesorangan... kan ?

Lepas tu, dengar la MC panggil nama sorang sorang bagi hadiah hari lahir... 

Seketika kemudian, satu group kakak kakak yang senior datang... bertanyakan salah seorang staf mana meja yang mereka suruh dia carikan.

Ohhh... rupanya beg tu dia letak atas meja utk menunjukkan telah dibooking...  mana lah aku tahu...

"Cukup ker ? 6 orang... "

"Cukup... 1,2,3,4,5,6 ... kak ... boleh dok meja sana la !", lebih kurang arahan adik junior dari aku sorang tu sambil menuding pada aku.

Dushhhh !!!  Rasa macam muka aku ditampal dengan kulit 'bab' jer... malu hanya Tuhan yang tahu... 

Aku terus bangun tanpa sepatah kata... dan duduk dimeja sebelah yang juga kosong !  Masih sendiri... huhuhu... aku punya malu tak tahu nak cakap... rasa nak keluar jer dari majlis.  Tapi aku tahan hati... dan masih dok di situ... sambil mendengar nama aku dipanggil... dan aku mengambil hadiah... sebiji cawan... tanda cenderahati... Terima kasih kerana ingat nama aku...

Aku ingin saja bangkit dari kerusi tu sebab aku rasa sangat kekok dan rasa macam sebak nak nangis... tapi nasib baik tiba satu lagi gerombolan... dan nasib baik juga mereka ada 5 orang... kalau mereka 6 orang... tentu aku menangis kat situ... yer la...tentu aku terus kena halau ke luar.... huhuhu.... Akhirnya aku teruskan makan buat seperti tiada apa yang berlaku sedangkan hati aku macam berdarah tak berenti mengalir...  tetambah bila adik sebelah aku tanya perlahan.  "Tak malu ker duduk sorang sorang !"   "Malu la... skit jer lagi akak nak keluar... tetambah kena halau dari meja sebelah tadi... ", aku mengadu...

Sangat sangat sangat melukakan hati aku....

Tapi tak apa... jadikan pengajaran sahaja la... Rupanya nasib aku tidak berubah dari 10 tahun lepas sehingga sekarang !

Serik aku... bukan mudah rupanya menjadi seorang aku !  Rasanya aku tak akan pergi lagi aktiviti mereka... dan aku tak mahu malu dan terluka sekali lagi....


p/s :

Agaknya itu perasaan Amalia... susah untuk menyesuaikan diri dalam kelompok yang ramai....

Balik dari jamuan, aku bercerita pada hubby dan aku tanyakan dia, apa tindakan dia kalau jadi pada dia.  Dia kata dia keluar dari majlis.  Dia tanyakan pada aku, kenapa aku tak keluar.  Aku cakap, kalau aku keluar, tentu majlis jadi isu berkaitan dengan aku...

Sebenarnya aku tak mau jadi perhatian yang terlampau....

Aku tanyakan pada helper yang datang seminggu sekali cuci rumah aku.  Tidakkah dia pergi ke jamuan hari raya univ dan jabatan yang banyak banyak tu.  Dia kata dia tak pegi...

Dan aku katakan juga, aku pegi... tapi .. bla bla bla... aku citer la skit kes aku.

Dia pun terbuka la citer kes golongan macam dia (cleaner di univ)... bila pegi ke majlis staf univ, ada mulut mulut yang aku tak dapat bayangkan bagaimanakah rupa mereka mengatakan...
"Kenapa la jemput makcik makcik macam ni ? Sepatutnya staf univ sahaja !"

Isk isk isk... adakah mereka ni tak ada perasaan ????

Adoiii la... macam macam hati perut orang nih... ingin saja aku duduk dalam dunia yang diammmm....



Posted by Picasa

6 comments:

  1. sedihnya.tak dapat bayangkan kalau terjadi pd saya wpun khamis lepas kejadian hampir sama jugak pd saya.ke majlis ikut bos,smpi sana bos dgn group dia dn sy rasa mcm tak sesuai je nak duk dlm group tu.so sy bawak diri,bukan xde yg kenal tp sy nak rasa mcm mana kalau x bergaul dgn orang,rupanya susah kot sbb sy mmg suka bercakap..rasa pelik bila duk sorang2.next time xnak buat dah.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... itu ler... kalau kita boleh diterima, ok... tapi kalau semua orang buat tak tau kat kita... memang sangat sangat sedih biarpun orang orang tu ada yang kita kenal...

      So, now, dah back jadi macam dulu dulu... buat tak tau jer kat orang... bukan apa, kekadang kita harap kita berubah kita diterima dalam kelompok orang, tetapi sebenar tidak !

      Delete
  2. Wah wah. Kalau zar tak hengen aku bangun pi meja sebelah.. ku halaukan dorg ke meja sebelah lagi adalah hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita orang baru (baru masuk balik)... kita pun tak ramai kawan... kita pun sorang... pangkat pun rendah... kena la sedar diri... huhuhu...

      Delete
  3. Sedihnya. Saya jarang pergi majlis kalau takda kawan. Baik saya pergi McD sorang-sorang. Tak payah berbual, order, makan, balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL !!!!

      Tapi itu la kesilapan yang betul betul memalukan... rasa tak buat lagi dah ! Serik !

      Delete