Search This Blog

Thursday, January 12, 2017

Donut / Roti

Resepi untuk simpaan.
Belum punya masa untuk menguji.

Dulu menguji buat donut, kurang puas hati.

Resepi didapati dari internet (FB)

RESEPI BAHAN YANG SAMA DIKATAKAN UNTUK BUAT DONUT/ROTI :



ROTI :



(Sha Roziah Al Yahya)

bahan A
450g tpg high protein + 50g tpg gandum
50g gula
8gram yis
4sdb susu tepung

bahan B
1 biji telur + air sejuk /air biasa
jadikan 280 - 300ml...

bahan C
60gram butter/ marjerin
1sdt garam halus

cara2
**saya guna breadmaker jd saya masukkn bahan cecair(bahan B) pastu br masukkn bahan A tekan start biar ia sebati semua dlm 2..3 minit br masukkn yg akhir skali bahan C ....
**ulian tangan sama kaedah ngan cara buat donat...masukkn bahan A ...br masukkn bahan B dan akhir bahan C...uli hingga tak melekat di tangan...lama uli lagi cantik adunan roti tu...paling kurang 1/2 jam
**dah siap uli saya terus bntukkn dan baru perap( memudahkan keje😁 )....(nak perap dulu boleh juga...terpulang pda anda)
**perap hingga naik 3x ganda dari asal...
**sblum bakar saya spray guna air biasa je...
**lepas bakar sapu ngan marjerin( berkilatla nnti)

**bakar suhu 180°c selama 25 - 30minit ( ni saya nya oven) hingga kekuning2 an
**suhu bergantung pada oven masing2 ya
●●Ring saya beli ngan " PACK N GO "
●●Boleh gi page " Pack n Go "
●●Tepung Roti boleh cari di bakeri
●●Susu Tepung tak kisah jenama ape semua boleh guna...
●●boleh juga ganti guna susu fresh/ cair kalo tkde susu tepung

SELAMAT MENCUBA SEMUA...MOGA ILMU NI DAPAT KITA KONGSIKAN BERSAMA....DAN MENDAPAT KEBAIKAN...AAMIIN


No comments:

Post a Comment