Search This Blog

Loading...

Monday, September 26, 2016

Nasi Ayam Hainan (Noxxa)

Semalam anak kelaparan, jadi, puas fikir nak keluar atau masak apa.
Nak ajak anak makan luar, duit tak berapa nak cukup sampai ujung bulan depan... huhuhu... kena pekin sebab macam macam keperluan lain.

Tak apa... rezeki duit kurang... rezeki lain masih banyak... kan ?  Rezeki tak semestinya duit saja... kesihatan... kegembiraan... kelapangan... dan lain lain.  Syukurrr...

Jadi, buat la nasi bajet semalam... resepi Nasi Ayam Hainan...

https://www.facebook.com/tastemade/videos/1055197181234115/


Semalam tu buat la, anak cakap sedap... macam kat kedai... HAHAHAHA... gelak besar.  Mereka memang pandai ambil hati.  Tak caya, tengok la... tinggal banyak ni nasi, tak sempat nak snap, terus tinggal skit. 


Jadi, sebagai simpanan, sebelum lupa, baiklah saya catitkan di sini resepi nasi ayam ni yang saya buat malam tadi berdasarkan apa yang ada kat dapur.

Utk makan dalam 4 atau 5 orang

Bahan.

1 1/2 (satu setengah) tin susu beras
2 helai daun pandan (boleh tambah serai juga)
Sedikit halia + bawang putih + merah (tumbuk atau racik) 
1 sudu minyak jagung
1 sudu planta
1 sudu sos tiram
Sedikit perasa (kiub ayam) + garam
1 3/4 (hampir 2 tin susu ) tin susu air
5 ketul ayam (saiz ikut suka)

p/s : Saya suka guna tin susu untuk sukatan beras.  Hehehe...

Caranya :
Masukkan semua bahan di atas dalam periuk Noxxa.  Setkan SF, kacau sampai planta cair.
Masa ni boleh rasa samada airnya cukup rasa (masin yang sesuai)
Setelah cair planta, set kepada Steam selama 10 minit.

Tunggu sampai masak...

Sediakan kuahnya :
1. Sup kosong (gunakan kiub ayam + tulang ayam skit)

2. Kicap = kicap + sos tiram + air sedikit + madu
3. Cili = cili sos + limau nipis + air + cili besar/kecil potong kecil + perasa
4. Halia = Minyak bijan + halia+ gula + bawang putih

Selepas masak, asingkan ayam dan potong kecil supaya anak senang makan... hehehe...

Saya buat ni sekejap jer... sebab anak sangat lapar.  Macam anak burung dah anak saya nih.


Link dari FB
https://www.facebook.com/tastemade/videos/1055197181234115/

2 comments:

  1. Tq utk resepi, x pnh lg hidup ni buat nasi ayam haha

    ReplyDelete
  2. Resepi ringkas semua dalam satu... :)

    ReplyDelete