Search This Blog

Wednesday, October 1, 2014

Aduhai sayang...





Pagi tadi, saya sedang bersiap a.k.a bersolek dicermin. Kak Ya datang dekat sambil menyikat rambutnya yang panjang melepasi bahu.

"Rambut abang dan adik mie pendek, senang sikat !"

"Kita perempuan, mama, kakak dan kak ya kena la rambut panjang !"

"Kenapa mama tak potong rambut Kak Ya ?"

"Tak boleh, sebab kak ya perempuan"


"Kak Ya nak jadi lelaki"


"Kenapa kak Ya nak jadi lelaki ?"


"Sebab Kak Ya nak main bola"


Hmmm.... saya terdiam sebentar. Fikirkan apa yang saya nak jawab.

"Kak Ya tak boleh jadi lelaki, sebab Allah dah jadikan Kak Ya perempuan".

Saya menyikat rambut Kak Ya dan mengikat rambutnya. Sambil memegang muka Kak Ya, saya teruskan bicara.

"Kak Ya besar nanti akan jadi macam mama... ini akan jadi macam mama!", sambil saya tunjukkan ke dadanya.
"Kak Ya juga ada yang ini... macam mama... ", saya tunjukkan bawahnya.
"Kak Ya tak payah sunat lagi sebab kita dah sunat"
"Kalau Kak Ya jadi lelaki, Kak Ya kena sunat nanti macam adik dan abang, Kak Ya tak takut?"

Sambil memandang saya, kak ya jawab antara yakin dan tidak.
"Kak Ya tak takut..."


Aduhai...
Ada idea nak handle ?


2 comments:

  1. anak saya time nak main lasak.. nak jd lelaki
    time nak beg Frozen, nak jd girl
    hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... bagus la...

      Amalia tu agaknya tertekan sebab abang dan adik tak mau kawan dengan dia (sebab dia perempuan !)

      Delete