Search This Blog

Monday, December 21, 2020

Jihad tahan sabar itu payah..

 Saya ada keluarga rapat yg juga punya isteri lebih dari satu.  


Bila saya tak suka gurauan poligami tu, itu memang normal dari hati seorang isteri. Tak kira tunggal atau bernombor. Jika ada perempuan yg ketawa tu, sebab dia menutup aib suami dia atau menutup aib sendiri.

Jadi, kepada lelaki kat luar sana, mohon jangan la tarik tangan perempuan ke arah neraka, jika tahu gurauan begitu membuat perempuan marah dan keadaan marahnya membuat akalnya yg satu tu jadi kosong.

Sebenarnya, saya ok je kalau sesiapa nak poligami...

Asalkan... Hahahaha... 🤣😅💪

Insya Allah, Dia tak duga hambanya yang tak mampu. Saya tak takut poligami tu sendiri, cuma saya tak suka perkara begitu dibawa bergurau. Bagaikan isteri tiada hati tiada rasa.

Gurauan yg bagus adalah membuat sesuatu atau berkata sesuatu yg melucukan dan membuat semua ketawa. Adakalah poligami melucukan ?

Kalau isteri bergurau cakap 'Abang, ada lelaki kat opis selalu puji saya cantik'

Harus ada opis nak kena tebang  🤣

Oh ya, keluarga rapat saya tu jarang bergurau hal poligami.  Katanya, utk orang yg terpilih sahaja. Bukan semua orang sesuai dan terpilih. Tanggung jawabnya berat.

Yg rasa tanggung jawab tak berat tu mungkin nafkah berkongsi dgn isteri atau dia memang banyak duit. 💪💪

Lelaki boleh saja bergurau sesama mereka tanpa isteri atau perempuan lain. Tapi agaknya tak best kalau nanti tak boleh bagi ayat perempuan ramai kat neraka... 😅😅😅

Last, saya nak ingatkan kawan kawan lelaki saya atau suami kawan kawan perempuan saya atau kawan kawan suami saya.

Jika tak mahu saya masuk neraka, jangan bergurau hal tambah isteri depan saya 😍😍😍.  

Kata kawan saya, hal marah kita sesaat boleh menjerumuskan kita ke neraka.

Kesian kat saya ni dan perempuan perempuan lain. Jenuh berjihad tahan sabar utk hal remeh sedangkan lelaki dok bergelak ketawa tepi syurga.

Syukur suami saya bukan jenis bergurau hal begitu, kalau tak, dah tentu tentu saya penambah statistik penghuni neraka, kata kawan kawan lelaki saya yang lain. Bagaikan perempuan kena pendam marah, lelaki boleh saja marah bila sakit hati. 

Sabor jer la...

💪💪💪

No comments:

Post a Comment